Forside > Causerier > Reglerne for offentliggørelse af billeder på Facebook – et indlæg du kan sende til Facebook vennerne.

Reglerne for offentliggørelse af billeder på Facebook – et indlæg du kan sende til Facebook vennerne.


Vi kender det nok alle sammen: gamle klassekammerter lægger gamle klassebilleder op på Facebook, og synes det er sjovt at tagge dig.
Det kan også være venner, som du var til en privat fest med, som lægger deres billeder op.
Men det er faktisk ulovligt!

 

Juli 2019: Da denne blog lukkes ned, så har jeg flyttet indlægget over til min nye blog:

https://main.thephotographer.dk/2019/06/30/reglerne-for-offentliggoerelse-af-billeder-paa-facebook-et-indlaeg-du-kan-sende-til-facebook-vennerne/

 

Kategorier:Causerier Tags: ,
  1. Pia
    11. november 2011 kl. 20:56

    So true… er fuldstændig enig!

  2. Per Rahbek
    14. juli 2013 kl. 12:03

    Flot og klokkeklart ! Men alligevel hygger vi os, når vi genkender klassekammerater, vores forældre og koryfæer fra vores barndom på sider, der samler andres billeder uden tilladelser. Jeg har lige fundet billeder fra en jernbaneulykke, som jeg oplevede tæt på i 1954 i Østerbo i Vejle. Dejligt at få sat billederne på min historie …

  3. Birger
    10. december 2014 kl. 22:33

    Datatilsynets fortolkning af lovgivningen og praksis vedr. offentliggørelse af billeder på internettet er noget mere lempelig end det der fremstilles i tråden ovenfor – og det er vel værd at tage med i betragtningen: http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

    • 16. december 2014 kl. 22:20

      @Birger. Du har ikke læst min opdatering af dette indlæg. Se link nederst på siden eller klik her

  4. Birgitte
    3. juni 2015 kl. 06:22

    Hvad så når facebook tillader billeder af nøgne personer . Og så når man anmelder det så får man at vide det er helt i orden. Når der står noget andet i deres regler.

  5. 12. august 2015 kl. 15:12

    Spørgsmål… Har lige idag set mit billede på et internet blad; standby.dk , hvor fotografen har snuppet et billede fra min facebook og lagt ind sammen med en artikel som jeg ikke har nohet at gøre med, og har heller ikke accepteret dette. Ved du hvordan jeg går videre med det ???? Min facebook profil er pprivat, er dog “ven” på fb med fotografen i dette tilfælde.
    håber du kan hjælpe 🙂

    • 12. august 2015 kl. 19:07

      Hej Anne.
      Fotografen har overtrådt dine rettigheder ved at tage et billede, som er dit, og benyttet det uden at have fået lov til det. Han/hun har handlet culpøs (i ond tro) og dette er strafbart. Billedet er ikke benyttet til at skrive om dig, men som jeg forstår i et andet sammenhæng. Ergo kan man ikke tale om at benytte et FB billede til en artikel med en journalistisk vinkel. Jeg antager at du ikke er blevet kreditteret på hjemmesiden. Jeg ville 1) kontakte standby.dk skriftligt og gøre dem opmærksom på at der er benyttet et billede, som fotografen ikke har rettighederne til, samt 2) at du vil kontakte kolektor.dk og bede dem sørge for at dine rettigheder bliver belønnet. Sæt fotografen Cvc på den mail.

  6. Susanne
    16. august 2017 kl. 06:06

    Hvad med hvis en butik ejer tager et billedet af en som de har taget med ind i baglokalet og lægger det billedet ud til offelige steder som butikker o.s.v,, det må da også være ulovligt…

  7. henrik
    14. juli 2022 kl. 10:18

    jeg har prøvet og hakke mig igennem det meste, svært og læse så meget når man er ordblind og forstå det korrekt, men sådan som jeg læser det er det som om man selv kan fortolke tingene og de regler som datatilsynet har lavet er som om de springer over hvor gæret er lavest, det er som om de opgiver.

  1. 22. oktober 2014 kl. 11:05

Kom gerne med en kommentar.