Forside > Gadgets, Uncategorized > Test af Nikons GPS modul GP-1A

Test af Nikons GPS modul GP-1A


Jeg rejser meget og mine billeder har ofte form af en dagbog.

Jeg har igennem tiden prøvet forskellige GPS moduler, for det er absolut et plus, når jeg kan klikke på et billede, og så se på Google Map hvor billedet er taget, eller klikke på en serie af billeder og så få plottet min rejse ind.

Jeg skulle have en ny GPS dims og tænkte at nu skal jeg have testet Nikons eget GPS modul, så jeg fik fingrene i den nyeste version: modul GP-1a

GP_1A

GPS enheden er nu testet i flere omgange (flere ture igennem de sidste 2 år) og jeg har fået lyst til at dele mine erfaringer med jer, da den ikke er positiv.

Jeg har nedenfor sammenfattet mine oplevelser og kritik:

  1. Enheden skal have strøm fra kameraets batteri via et kabel.
    1. Enheden bruger meget strøm. Jeg har et ekstra batteri i mit greb, og uden GPS enheden dækker disse 2 batterier et par dages billeder. Jeg går stort set rundt med mit kamera i hånden, når jeg rejser. Altid parat til at skyde et billede. Jeg slukker for kameraet per refleks for at spare strøm. Alligevel er 2 batterier næsten opbrugt på een dag. (Jeg bruger ekstern flash, så der bruges end ikke strøm til flashbilleder).
      Ja, det er fint at Nikon skriver at den har et lille strømforbrug, men det er ikke hvis kameraet er tændt hele tiden for at fastholde GPS signalet.
    2. Nikon-GP-1-Attached-to-Nikon-D300Ledningen er lang og er derfor tit i vejen eller sidder fast i min taske eller andet. Jeg har fundet en måde at vikle kablet omkring GPS enheden, der forkorter ledningen, men ikke optimalt.
  2. Enheden bruger alt for lang tid på at finde GPS positionen. Jeg kan forstå indenfor at det kan tage tid, men uden for kan det tage mellem 30 sek. og 2 minutter før den lyser grønt og derved har en GPS position. Det holder ikke! Jeg skyder mange street billeder, fx. situations billeder og har ikke tid til at vente på at enheden finder et koordinat. Det betyder at mange af mine billeder ikke får en GPS position.
    Ja, jeg kunne bare holde kameraet tændt, men så drænes mine batterier hurtigt.
  3. Enheden gemmer ikke den sidst fundne position, hvilket kunne have hjulpet lidt.
  4. Enheden kan ikke låses fast i flashskoen, og jeg har oplevet at den falder ud.
  5. En gang i mellem vil jeg gerne have min flash oven på kameraet, men det er ikke lige muligt sammen med GPS-enheden. Ja, der følger en lille dims med som man kan klikke på sin Nikon kamera rem, men jeg bruger en R-rem, så jeg kan ikke bruge denne dims.
  6. Mister hurtigt signalet hvis jeg er indenfor, i en kirke eller museum.
  7. Og så er den dyr, godt Dkr. 1.800,-

Min konklusion er derfor klart: Enheden virker IKKE for mig.

Jeg skal have en enhed, som har sin egen strømforsyning indbygget, hvorved signalet fastholdes.

Jeg er pt. interesseret i en enhed, der overfører data fra min smartphone til kameraet vha. bluetooth, bl.a. fordi min smartphone ikke kun bruger GPS satelitter, men også hurtigt finder GPS positionen vha. signaler fra de datamaster, som den er koblet op på.

 

 

Kategorier:Gadgets, Uncategorized Tags: ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

