Forside > Fototeknik, IPad, Mobilrelaterede, Uncategorized > At male skeletter med lys

At male skeletter med lys


At male med lys er en festlig kunstart, som jeg selv har prøvet et par gange. Det er en festlig måde at tilføre sine natbilleder noget andet. og det er faktisk slet ikke så svært som mange tror.

  • Det kræver et kamera med bulb funktionen, dvs. at kameraet kan holde eksponere i uendelig tid, altså en “uendelig” lukketid. De fleste digitale spejlreflekskameraer har denne funktion.
  • For at holde kameraet i ro, kræves desuden et stativ og gerne en fjernudløser.
  • En lyskilde til at tegne med. Dette kan være alt fra en lygte, din mobiltelefon, din iPad eller din flash.
  • Endelig skal “tegneren” være iført mørkt tøj.

Man finder et sted, hvor “baggrunden” har gode farver. Med din lygte oplyser du det sted, som skal være i fokus og lader kameraets automatik indstillet sig på dette fokuspunkt oplyst af din lygte. Sæt nu fokus over på Manuel Fokus.

Kameraet sættes på meget lang lukketid, gerne bulb-mode. Her kan en fjernudløser være god, idet jeg selv har oplevet at min kamera kræver at jeg holder udløseren nede under eksponeringen. Eksponeringen stopper når jeg flytter fingeren fra udløseren. I den tid jeg står og holder udløseren nede, kan jeg komme til at ryste kameraet en smule. Og netop derfor er fjernudløseren god.

Første øvelse for “maleren” går ud på at maleren skal holde sig indenfor rammen! Næste øvelse går ud på at maleren skal skrive bogstaverne omvendt. Maleren står med front til kameraet og skal lige øve sig på at skrive teksten baglæns. Desuden skal maleren undgå at skrive oven i de andre bogstaver. Og netop denne frihåndstegning er den mest udfordrende.

Man lærer hurtigt at skærme for lyskilden, når man skifter bogstav, skal have et mellemrum, o.lign.

Endelig kan man eksperimentere lidt videre, som i billedet herunder. Vi satte en person på en stol, som sad helt stille. Da tegneren var færdig, stod jeg med min flash rettet mod personen og sendte manuelt et kort flashglimt afsted. Havde jeg haft en snoot med, så kunne jeg bedre have styret lyset. En dag prøver jeg igen men mere seriøst.

Så længe din baggrund ikke ændrer sig, så kan du blive ved med at male med andre farver inden du trykker på fjernudløseren og stopper eksponeringen.

Endelig kan den kreative vælge at kombinere flere billeder i eet vha. Photoshop.

Finnen Janne Parviainen har eksperimenteret en del med med denne kunstart. Klik på billedet herunder for at se hans mange billeder

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.