Forside > Billedbehandling > “Marcipanhud” – hvordan laver man det i PhotoShop ?

“Marcipanhud” – hvordan laver man det i PhotoShop ?


Når man fotograferer folk, især kvinder, så vil modellerne gerne have at deres hud ser pæn ud. Og vi fotografer vil også gerne have at billedet giver sig super godt ud. Og når nu vi tager billedet i RAW, og har stillet skarpt på ansigtet (øjnene), så kommer alle porrer, bumser, urenheder, ar, appelsinhud, osv. med.

Jeg har lavet en lille guide, der viser hvordan jeg har valgt at gøre det i Photoshop. Du finder artiklen under min Fotoskole eller her.

Efter jeg lavede denne lille guide, søgte jeg lidt rundt og på YouTube faldt jeg over denne lille video, som forklarer hvordan man med PhotoShop (Elements) skaber en flot glød over huden. Søg selv på Youtube og finde flere lignende tutorials

Så hvordan glatter vi dette ud, og opnår “marcipanhud”, som det vist er kommet til at hedde i daglig tale ?

Der findes en hel del små programmer, der kan gøre dette, som dog koster en del, og ikke alle med et rigtigt godt resultat. Men benytter man sig af Photoshop Elements, så kommer her en lille fif, som jeg selv benytter.

Start med at fjerne de “værste skønhedsfejl” ved at bruge værktøjet “Spothealing Brush Tool”. Marker derefter huden med bl.a. “Quick Selection Tool” og kopier huden til et seperat lag.
Herefter visker man de dele af dette lag væk, der ikke skal behandles. (Måske skal du lade læberne ligge i et lag for sig selv.)
Vælg nu filteret “Gaussian Blur”, og sæt radiusen til et sted mellem 10-15%.

Kom gerne med en kommentar.

