Forside > Android, Billedbehandling, Ferietips, Gadgets, IPad, Udstyr > Fotografens mobile Workflow – Del 6 – Efterspil: Gnarbox

Fotografens mobile Workflow – Del 6 – Efterspil: Gnarbox


Bedst som jeg troede at jeg havde fundet det optimale flow, så falder jeg over “The Gnarbox” på Kickstarter.

gnarbox

“The Gnarbox” er en lille enhed, der faktisk løser alle mine udfordringer endnu lettere.

Det er en lille harddisk, der har en SD- og Micro SD-kortlæser, samt 2 stk. USB3 porte. Den kan oprette et WiFi Hotspot. Hertil kommer en app til din smartphone/tablet, der tillader dig at se og redigere dine billeder på Gnarboxen. Via USB3 poreten kan man tilslutte kameraet eller en CF-kortlæser. Vandfast og slagfast kasse og holder mellem 6-8 timer på en opladning. Og endelig så håndterer den bl.a. JPG, Canon (CR2) og Nikon (NEF) RAW og video.

Lige lidt om Kickstarter.com: Gnarbox er ikke et færdigt produkt. opfinderne har lanceret det på sitet Kickstarter.com, hvor man kan søge om økonomisk udviklingsstøtte (crowdfunding). Men produktet har allerede opnået den økonomiske støtte og er derfor på vej i produktion.

Her er deres Kickstarter video:

 

Min første tanke var, at den kan meget af det samme som Western Digitals “My Passport” enheden, som jeg testede. Her er SD-kortlæser og 1 stk. USB3 port til f.eks. en kortlæser. My Passport’en er ikke vandtæt, støv- og stødsikker på samme måde. Kapaciteten er væsentlig større: op til 2Tb, hvor Gnarbox kun kommer med 128GB (ikke meget for en ferie, hvor der skydes i RAW).

Den væsentligste forskel ser ud til at være softwaren til håndtering af Gnarboxen. I mit testede workflow skulle jeg bruge forskellige apps og til WD-My Passport enheden ligeledes flere til især at hente billederne ind på enheden. Desuden har WD-enheden ikke en (RAW-) billede behandler i deres egen app.

Styrken, i mine øjne, i Gnarbox ligger i at det hele er styret fra een og samme app.

Lager kapaciteten på 128 Gb finder jeg ret lav, hvis enheden skal bruges på en rejse. De skriver selv at det svarer til en dag. Her skal man tænke på at den skal kunne indeholde mine RAW billeder på 40 Mb pr. foto, videofilm og måske lidt billeder/film med hjemmefra. Leverandøren skriver at de starter ud med en 128Gb enhed og vil overveje at udvide kapaciteten. De skriver også at man kan tilslutte en ekstern harddisk.

Endelig er der prisen, som er sat til US$ 249 (altså godt kr. 1600,-). Lidt dyr for så lille en lagerkapacitet.

Husk at det primære formål med mit mobile workflow var at undgå at skulle medbringe en laptop, samt at have så let og simpelt et flow som muligt, der gælder især også brugen af så få apps, som muligt. Hertil kommer at jeg ikke forholder mig til videoredigeringsmulighederne, som Gnarbox også giver mulighed for.

Men absolut et spændende alternativ. Jeg skal dog stadigvæk have en kortlæser med til CF-kort. Og muligheden for at tage theteing-billeder forudsætter at jeg medbringer UDB-hub’en eller OTG-kablet. Og så er jeg lige vidt.  Men ja, jeg tror  Gnarboxen vil give et lettere flow via samme app.

 

Læs mere her: Kickstarter – Gnarbox

—————————————————————————————————————————————

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

