Forside > Android, Billedbehandling, Ferietips, Gadgets, Mobilrelaterede, Udstyr, Værktøjer > Fotografens mobile Workflow – Del 5-A – ekstern harddisk – update

Fotografens mobile Workflow – Del 5-A – ekstern harddisk – update


I forrige del af denne test, havde jeg mulighed for at teste en WiFi harddisk fra Western Digital.

Jeg må konstatere at min test og review ikke var god nok. Og så burde jeg nok også lige nævne denne enheds andre fordele for os fotografer.

gallery-3-nas-server-wd-my-passport-wireless-wdbk8z0010bbk-8804233-Size620x480

Problemet var at jeg ikke kunne gemme billeder på denne harddisk direkte fra programmet “Portfolio RAW Photo Manager”, som blev den app, som jeg kom frem til var den bedste til mit flow (se del 4 af denne test).

Det skulle vise sig at være forkert!

Men lad mig lige forklare lidt  om denne WiFi-harddisks muligheder:

Her er tale om en SSHD-mini harddisk på 1 TB, som har et indbygget batteri, der kan give flere timers drift. SSHD harddiske er temmelig robuste.

Enheden giver desuden mulighed for at oprette et WiFi hotspot. Det betyder, at du kan have den med i bilen, og tilslutte op til 8 forskellige enheder (tablets, smartphones og tablets) til enheden, som så kan streame lagrede billeder, musik, film, mm. direkte fra enheden. Du skal altså ikke have almindelig WiFi forbindelse mellem enhederne, hvilket kan være dyrt i udlandet. Fungerer sammen med Windows OS, Mac OS,Android og iOS. Jeg har set at den kabel-koblet til et TV på feriestedet, så ungerne kunne se film om aftenen.
Der er også en indbygget SD-kortlæser i enheden, som giver mulighed for sikkerhedskopiering af dine feriebilleder (taget på et SD-kort eller micro-SD-kort (med adaptor)).

Du kan password beskytte data på enheden.

Endelig kan den også forbindes til en laptop og mit setup med et USB3-kabel!

Hvorfor virker den i mit flow alligevel ?

Jeg fik assistance fra en klogere mand, som viste mig at jeg lige skulle acceptere et mellemtrin, så ville det komme til at virke, vel og mærket, når enheden tilsluttes tabletten med kabel. Grunden til at jeg ikke kan benytte WiFi-overførsel muligheden, så skyldes det igen at overførselshastigheden af en 40 Gb RAW fil er for langsom i forhold til kabel tilslutning.

ES File Explorer

klik gerne

Løsningen bestod i at konfigurere enheden til resten af mit setup ved hjælp af app’en “ES File Explorer”.

Denne app er den bedste app til android enheder, når man vil håndtere filer på enheden, flytte rundt på dem, finde dokumenter, musik, mv. Appen kan vise JPG-filer, men desværre ikke Nikon RAW billeder.

Først skal man sætte denne harddisk på, så ES File Explorer kan finde den. Man tilføjer den under fanen “Lan” (efter at kablet fra harddisken er forbundet med tabletten gennem denne USB-hub, som jeg har omtalt tidligere). Som du kan se nedenfor, så genkender appen nu harddisken “MYPASSPORT”.

WD WiFi 1

Fra appen, som jeg benytter til at gennemgå billederne med, kan jeg nu gemme billedet ned på harddisken, når jeg eksporterer fra appen og gør det gennem app’en ES File Explorer (Save To Lan).

Slingshot 10

Så kommer nedenstående skærmbillede op, hvor jeg så vælger at gemme billederne på “MYPASSPORT”.

WD WiFi 3

Jeg har nedenfor gemt et JPG og et RAW billede i en mappe på denne harddisk. Og det gik ganske stærkt!

WD WiFi 2

Konklusion

Det er altså alligevel lykkedes mig at finde en ekspert mini harddisk, som jeg kan benytte i mit mobile flow.

———————– Tidligere indlæg i denne test ————–

Kom gerne med en kommentar.

