Forside > Android, Billedbehandling, Ferietips, Gadgets, Mobilrelaterede, Udstyr, Workshops > Fotografens mobile workflow – Del 4 – hvilken app får mit flow til at spille ?

Fotografens mobile workflow – Del 4 – hvilken app får mit flow til at spille ?


Dette blogindlæg er 4. del af min lille test, der går ud på at finde et mobilt workflow.

Mobilt flow

I dette indlæg skal jeg have fundet en app, som kan hjælpe mig med dette flow.

Jeg har opsat følgende krav til denne app:

  1. Den skal køre på nyeste version af Android OS’et.
  2. Den skal gerne være gratis.
  3. Den skal kunne læse direkte på CF- eller SD-kortet, som sidder i kortlæseren (se del 3 af denne test). Jeg skal altså ikke være nødsaget til at gemme billederne på tabletten.
  4. Jeg skal kunne slette billeder på disse kort.
  5. Jeg skal kunne foretage en let RAW redigering og gerne konvertering til JPG
  6. Jeg skal kunne gemme billedet enten tilbage på kortene, på et eksternt medie eller naturligvis på tabletten f.eks. med henblik på at uploade til Facebook, mv.
  7. Hvis jeg kunne tilføje noter i billedets meta data og måske indsætte en rating, så ville det være lækkert.

En søgning på Google Play gav følgende apps:

RawDroid

RAWDroid

  • Kan ikke læse direkte fra kameraet.
  • Crashede hele tiden
  • Dette var en demo. Den fulde version kostede ca. kr. 42.

RAWdecoder

RAW Decoder Free

  • Kunne læse billederne via kortlæseren
  • Kunne ikke meget andet.
  • Den fulde version hedder Photo Mate R2 og koster ca. kr. 63,-

PortfolioRAW

Portfolio RAW Photo Manager – min favorit

  • Dette blev min favorit og derfor vil jeg herunder gå mere i dybden med denne app

Slingshot 1

Første screenshot her ovenfor viser hvordan denne app begge memory kort, som jeg tilsluttede i forrige del (link): UsbDriveA og UsbDriveB.

Slingshot 3

Standard versionen viser JPG-billeder. For at se RAW billederne skal man foretage et “in-app køb” på ca. kr. 37,- (hvilket jeg gjorde, da jeg havde været igennem de mange funktioner).

Ovenstående screenshot viser RAW-billederne (NEF) og JPG-filerne.

Slingshot9I øverste højre hjørne er der forskellige funktioner

  • Man kan bogmærke denne folder, så den er let at hente frem (bruges vist bedst til de faste mapper på selve tabletten)
  • Få vist informationerne om billederne
  • Få vist billederne på forskellige måder
  • Send billederne op på en stor skærm via en Chromecast (hmm…ikke dårligt)
  • de tre prikker giver flere muligheder, se billedet her til højre.

Pilen i nederste højre hjørne giver bl.a. mulighed for at downloade billederne fra dine memorykort til tabletten.

Marker et af (RAW-) billederne og op kommer dette skærmbillede:

Slingshot 8

Det går faktisk stærkt med at hive 38,4 Mb RAW billede ind og vist det. Jeg noterede mig ingen mærkbar forsinkelse.

Her er en masse funktioner 🙂

  • Vi starter ude til venstre:
    • Få vist exif data om billedet
    • Indskriv data og tags om billedet (indskrives i billedets meta data og føres med over i bl.a. Lightrooom.
  • Oppe i højre hjørne:
    • Vend billedet
    • Har ikke helt luret hvad HD gør.
    • Og under de 3 prikker kan jeg
      • slette billedet – vel og mærket – direkte på memorykortet. (et af mine væsentlige krav)
      • konvertere RAW billedet til JPG (3 forskellige JPG størrelser)
      • editere billedet i f.eks. Photoshop til Android.
      • Share funktionen benyttes bl.a. til at gemme billedet direkte på min eksterne datamedie (endnu et af mine krav), men også upload muligheder til tablettens andre apps, som f.eks. Facebook, 500px.com, som vedhæftet fil til en email, mit  Google drev, Dropbox, Twitter, Instagram, osv.
  • I nederste højre hjørne kan man få vist billedets histogram
  • I bunden kan man rate billedet, som indskrives i billedets metadata, som senere indlæses i Lightroom
  • I bunden til venstre kan du få vist en filmstrimmel i bunden med billederne i mappen.

Se nu begynder det at ligne noget 🙂

Jeg har nu fundet en god måde at se billederne på min tablet uden at skulle importere dem ind på enheden. Jeg kan redigere og ikke mindst slette. Rating funktionen er ikke at kimse af!

Konklusion: Jeg har nu fået løst mine væsentligste ønsker på et let måde.

Tilbage står nu (back-up-) kopieringen til et eksternt medie. Dette kommer i del 5.

———————– Tidligere indlæg i denne test ————–

Kom gerne med en kommentar.

