Forside > Android, Billedbehandling, Ferietips, Gadgets, Mobilrelaterede, Udstyr, Værktøjer > Fotografens mobile workflow – Del 3 – forbind kortlæser og tablet

Fotografens mobile workflow – Del 3 – forbind kortlæser og tablet


Dette blog indlæg er en del af en lille serie, der har fokus på at opbygge et mobilt workflow. Se links til de tidligere to indlæg i bunden her.

Mobilt flow

Hvordan overfører man billeder fra sit kamera og til ens tablet, når en kabel løsning mellem kameraet og tabletten ikke virker. Det måtte jeg jo konstatere i forrige del 2 af denne test.

Løsningen er at jeg skal benytte en kortlæser, der både læser CF-kort og SC-kort. Kortlæseren skal fungere uden en strømforsyning og være hurtig i overførslen.

New-10-100Mbps-font-b-Ethernet-b-font-LAN-With-USB-HUB-font-b-Adapter-bDa jeg skal bruge en ekstra USB-indgang senere i denne test, så blev løsningen at jeg forbinder min Samsung Tab S-tablet med denne USB-hub.

Hub2
Denne hub har dog et lille problem: de 2 USB porte sidder lidt tæt på hinanden, her vist med en CF-korlæser og en USB-memory stick.

CF-kort indsættes i den viste “nede fra” her på billedet, en lille ting man skal huske at tage højde for. Derfor kan en USB-forlænger ledning være en option.

(Her kunne Samsung godt have adskilt de to porte lidt).

Jeg har tidlige nævnt at kortlæserens hastighed havde betydning. Men ved nærmere eftertanke, så skal data fra kortlæseren igennem denne hub og ind i tabletten via et micro USB stik…! Så dette blev et krav jeg valgte at slække på.

Men for at have så få dimser med i dette flow, så faldt valget på min Kingston kortlæser.

kingston-card-reader-fcr-hs3-angle

Kortlæseren er til USB 3.0 og har (i andre sammenhæng relevant) hurtig indlæsning. Men den læser mine CF-kort og SD-kort, og faktisk også det micro-SD-kort jeg har siddende i mine smartphone og i min tablet.

Med kablet forbindes kortlæseren nu til min tablet og vupti, så dukker begge memorykort op på min tablet, som USBDriveA og USBDriveB! (SD-kortet herunder er det ekstra micro-SD kort, som jeg har sat ind i tabletten).

2015-06-28 18.16.04

Nu dukker så næste udfordring op, for som det fremgår af ovenstående billede, så kan android/tabletten kun vise JPG-filerne og ikke vise RAW filerne. Selv om jeg klikker på et af RAW-billederne, så kan ingen standard app benyttes til at se disse filer i.

Nu har jeg altså fundet en let og nem måde at få mine billeder ind på tabletten, nu skal jeg kunne se dem, slette de dårlige, redigere de gode, osv.

Ergo jeg skal på jagt efter en app, som kan håndtere disse ønsker og nogle flere. Men det bliver i Del 4 af denne test.

———————– Tidligere indlæg i denne test ————–

Kom gerne med en kommentar.

