Forside > Android, Billedbehandling, Ferietips, Gadgets, Mobilrelaterede, Udstyr, Værktøjer > Fotografens mobile workflow – Del 1

Fotografens mobile workflow – Del 1


Mobilt flow

Jeg har sat mig for, at jeg vil finde et worksflow, som skal fungere mobilt.

Der er flere faktorer, der spiller ind, når jeg tænker mobilitet ind i mit workflow.

  1. Jeg vil kunne rejse “light”, hvilket for mig betyder ikke at have en laptop med, men kun en tablet
  2. Mit setup skal fungere uden strømkabler, altså ude på en isflage.
  3. Jeg skyder kun i Nikon RAW, hvor hver fil fylder ca. 40 Mb
  4. Jeg vil gerne kunne se mine billeder igennem på tablettens større skærm.
  5. Jeg vil gerne kunne slette de dårlige billeder direkte
  6. Jeg skal gerne kunne bedømme, redigere og håndtere mine billeder
  7. Jeg skal ikke benytte tabletten til at gemme mine billeder på, altså som backup. Jeg skal derfor kunne gemme billederne på et eksternt back-up medie.

Jeg skal naturligvis kunne sende mine billeder via e-mail, uploade til de sociale medier, min hjemmeside eller mine Dropbox direkte fra tabletten. Dette er allerede muligt, så her gælder det kun om at finde relevante apps til tabletten.

Det skulle vise sig slet ikke at være så lige til!

Løsninger, som virkede lige til, fungerede ikke.

Det blev til et par indkøb på eBay, låne enheder fra gode kollegaer hos Samsung og Western Digital.

Der er flere steps i dette flow og mange forskellige muligheder. Hertil kommer alle mulige erfaringer af dette eksperiment.

Derfor har jeg valgt at dele dette eksperiment op i flere blog indlæg, hvor hvert indlæg vil omhandle de forskellige steps og erfaringer. Jeg kan dog løfte sløret for at jeg fandt frem til en god og forholdsvis enkel løsning til sidst.

Nedenstående billede viser nogle af de forskellige elementer, som har indgået i denne test.

2015-06-27 16.05.39

  • Mit Nikon D800 Full frame kamera, som giver mulighed både at benytte CF- og SD-kort. Kameraet har ikke indbygget WiFi.
  • Min Samsung Tab S 10″ tablet, som kun har eet USB-stik (med Android OS version 5.0.2)
  • En ekstern harddisk (der ikke har separat strømforsyning) fra Toshiba, der forbindes med kabel
  • En ekstern harddisk fra Western Digital, som opretter eget WiFi-netværk (ude på isflagen!) og som derved kan “forbindes” trådløst.
  • USB memory stick
  • Forskelige kortlæsere og kabler

Denne test vil jeg dele op i følgende steps:

  1. Hvordan ser jeg billederne fra kameraet på min tablet ?
  2. Hvilken app kan læse og vise store RAW filer og hvilke funktioner indgår i denne app
  3. Hvordan forbinder jeg tablet (og kamera) med det eksterne medie.
  4. Min endelige løsning

Følg med de kommende dage🙂

———————– Tidligere indlæg i denne test ————–

  1. Morten
    13. juli 2015 kl. 08:41

    Genial blog!! Jeg sparede mange timers arbejde (og kroner) på, at læse dette, så tusind mange tak! Hvordan kommer selve redigeringen ind i dit flow? Fra Portfolio RAW Photo Manager kunne du administrere filerne, men hvad hvis man f.eks. vil redigere dem i f.eks. Lightroom Mobile på tabletten – tror du det vil være muligt i dit setup?

    • 13. juli 2015 kl. 10:32

      Hej Morten
      Tak for de fine ord🙂
      Problemet med Portfolie RAW Photo Manager er at det ikke er en (RAW-) editor i programmet. Man kan “kun konvertere RAW filer til JPG. Ønsker man at redigere, så vælger man “Open in Editor” i menuen i øverste højre hjørne, hvor man så kan åbne filen i en app, f.eks. Lightroom eller PhotoShop. Ved hjælp af ES File Explorer appen vil du kunne gemme den redigerede fil, tilbage på memorykortet eller på det eksterne medie.
      Skriv gerne om dine egne erfaringer🙂

  2. Morten
    13. juli 2015 kl. 11:07

    Jeg har bare svært ved at gennemskue, hvor arbejdsfilerne i Lightroom/Photoshop bliver gemt, da disse programmer jo ikke laver ændringer i selve filen…

  1. 28. juni 2015 kl. 15:28
  2. 29. juni 2015 kl. 10:14
  3. 9. juli 2015 kl. 11:44
  4. 9. juli 2015 kl. 11:47
  5. 9. juli 2015 kl. 11:48
  6. 9. juli 2015 kl. 15:31
  7. 18. juli 2015 kl. 09:01
  8. 30. maj 2016 kl. 16:04

Kom gerne med en kommentar.

