Forside > Fototeknik, Kamerateknik > Hvorfor får jeg en sort skygge midt i mine billeder?

Hvorfor får jeg en sort skygge midt i mine billeder?


Jeg har tidligere skrevet lidt om flashteknik. Da jeg sad og kiggede juleferiens billeder igennem, så faldt jeg over et billede, som perfekt viser et andet klassisk problem, der kan opstå når man fotograferer med flash.

DSC_7892

Den sorte skygge i midten af billedet skyldes ganske enkelt at lyset fra flashen rammer enten objektivet eller modlysblænden!

Jeg genbruger lige mine tegninger fra forleden til at illustrere det med:

Her rammer den indbyggede flash både objektivet og modlysblænden. I bedste fald, så kan man jo lige tage modlysblænden af, så undgår man at denne skygger. Andre gange så vil du opleve at din zoom bliver længere, når du zoomer ind på dit motiv, hvorved længden på objektivet forøges, som igen betyder at din zoom skaber skygger.

Kamera flash1

Det hjælper en hel del, hvis du har en ekstern flash, hvilket nedenstående tegning illustrerer:

Kamera flash2

Konklusion:

Du bør kende dine objektivers samspil med din flash så godt at du ikke får zoomet så meget ind at skyggen opstår.

Du skal naturligvis altid huske at tage din modlysblænde af, når du fotograferer med flash.

Og endelig skal du huske at en ekstern flash oftest kan kommunikere med dit kamera, når flashen holdes løst i hånden. Herved kan du let kompensere for den del af dit zoom-område, som ellers ville skygge.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

