Nogle af mine billeder


Flere har spurgt mig, hvorfor jeg ikke lægger eksempler på mine billeder op her på min blog. Det har jeg gået og tænkt lidt over. Min modargumentation ligger vel et eller andet sted imellem ikke at have et reelt behov for at vise mine billeder frem – over stærk selvkritik – og så blandet med et behov for at denne blog skal bringe relevante information til læserne.

Så derfor vil jeg prøve at finde billeder frem og fortælle lidt om historien bag billedet, hvad jeg prøver/prøvede at opnå og måske også lidt om efterbehandlingen.

Danila1

Vores offer, som jeg herefter vil betegne modellen, havde et fantastisk langt og kraftigt hår. Så vi viklede det om hendes hovedet, som en manke og bad hende rode rundt og “puffe” det lidt op.

Vi havde een 300 Watt flashlampe og en stor diffuser til rådighed

Det kom der dette billede ud af.

Danila3

 

Planen var at gå tæt på hendes ansigt, men jeg valgte at få mere med og derefter overlade beskæringen til efterbehandlingen.

I efterbehandlingen valgte jeg at fastholde et centerperspektiv i billedet, altså ansigtet i midten, fremfor at placere det i den gyldne snit.

Modellens mørke farver satte kameraets lysmåler på en opgave.

Som tommerfingerregel så skal man huske at et kamera kun kan fange 8 blændetrin på en skala på 15, så det gælder om at vælge et sted på denne 15-trins skala, som man vil fange billedet på.

Hertil kommer at hvis du fotograferer i RAW, så giver dette dig oftest mulighed for at justere farver, lys, hvidbalance med 2 trin til hver side.

Derfor valgte jeg at tilstræbe et billede, hvor histogrammet viste at mit RAW materiale lå fordelt omkring midten. Herved ville jeg have bedre muligheder for at trække billedet muligheder i RAW behandlingen.

 

Danila2

 

 

Jeg endte med at løfte mit RAW billede en ½ blænde og så give lyset lidt mere på lyseste (“highlight”) områder.

Det gav følgende resultat.

I efterbehandlingen fik jeg lyst til at se hvordan det ville se ud i sort/hvid. Og det blev jeg ganske tilfreds med.

 

Hvad synes du ?

Er farvebilledet bedst ?

Kunne være sjovt at få jeres feedback. Det vil måske også fortlle lidt om der er en forkærlighed for sort/hvid billeder.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

