Forside > Kamerateknik > Hvad er brændevidde eller “Focal Length” ?

Hvad er brændevidde eller “Focal Length” ?

Forleden fik jeg en mail, hvor en læser bad mig forklare hvad brændevidden lige er for en ting.

Jeg søgte min blog igennem og måtte konstatere, at her er et emne, som jeg da ikke har fået behandlet før. So here it goes!

KEN_7458-1200_resize

Brændevidden, eller på engelsk focal lenght, er det tal, som du finder på dit objektiv angivet i millimeter.

Tallet indikerer afstanden mellem sensoren og linserne. Altså ikke, som mange fejlagtigt tror en afstand ud til ens motiv. Bemærk at f.eks. ved f.eks. teleobjektiver, så betyder linsernes forskellighed i kombination med hvordan de forskydes fra hinanden, at du kan få et 500 mm objektiv, som ikke er en halv meter langt.

Vidvinkel

Nogle vælger også, at betegne brændevidden som “Fiels of View” (FoV), altså det område, som man kan se. Her taler man ofte om angivelser i grader, altså hvor mange grader dit objektiv modtager lys fra.

Mange begynder objektiver er såkaldte zoom-objektiver, hvor brændevidden f.eks. er 35 – 85 mm. Det vil sige at brænde vidden er 35 mm, når du er zoomet ud og får så meget med som muligt, og omvendt 85 mm, når du zoomer ind på det du vil fotografere.

Hertil kommer vigtig grundviden: et 50 mm (FF) svarer til det menneskelige øje. Alt under de 50 mm kalder vi vidvinkel og alt over kalder vi tele. Bruger vi betegnelsen “Field of View” her, så svarer 50 mm FF til 46°, som igen er det en menneske øje kan se.

Derud over så er brændevidden på et objektiv, ALTID angivet ud fra det man kalder Full Frame kameraer. Et fuld frame (FF) kamera er de store professionelle spejlreflekskameraer, hvor sensoren måler 35 mm.

På mange nyere og mindre (begynder-) kameraer er sensoren mindre, hvilket betyder at man reelt skal omregne sin brændevidde med et faktor-tal, som kaldes “Crop-faktor”. Det betyder at for f.eks. en Nikon D7000 har en mindre sensor og derved en cropfactor på 1,5. Herved bliver en 50 mm. primeobjektiv til et 85 mm objektiv. mange begynder kameraer fra Canon har en cropfactor på 1,6! Du kan læse mere om crop factoren her.
Du skal derfor lige have for øje, at jeg i denne artikel (og i sort set alle de artikler, som du finder på nettet) altid tager udgangspunkt i Full Frame-tallet.

Focal_lenght

Her til skal man relatere brændevidden til blændetallene på objektivet.

Blaende

I eksemplet her til venstre, så er dette objektivs blænde værdi 4 – 5,6 og brændevidden 55 – 250 mm. Det betyder, at når du zoomer ud til 55mm, så vil dit laveste blændeværdi være F 4, og når du zoomer ind på 250 mm, så vil laveste blænde være F 5,6.

Primeobjektivet øverst i denne artikel har i sagens natur en fast blænde, her F 1.8.

Se du på de dyrere teleobjektiver, som f.eks. Tamrons 24-70 mm objektiv en fast blænde på F 2.8.
Tamron-SP-70-200mm-DI-VC-USD

Det betyder altså at uanset om du zoomer ind eller ud, så har objektivet sammen blændeværdi, men kan både gå i vidvinkel (altså under de 50 mm) og ud i tele på 70 mm.

Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt at kigge på “distortion“.

På hver side af de 50 mm oplever du distortion, altså forvrængning af billedet. Her kan enten være tale om “tunnel”-effekten eller “knappude”-effekten.

Distortion

Du kan læse mere om dette emne, i mit blog indlæg her. Herunder viser jeg lige et klassisk billede, hvor du kan se hvordan bygningerne bøjer ind ad.

Distortion

Som du nok forstår nu, så er det menneskelige øje helt ud fantastisk og objektiverne vil altid komme til kort. Det betyder også, at vi fotografer ikke må rundt i den tro, at vores kamera og objektiv kan tage det billede, som vores øje ser.

Men ved at kende dine objektiver, på brændevidde, blændetal og distortion, så kan du opnå ganske hæderlige billeder.

Og til sidst et lille PS.: Der er fotografer, der har helliget sig til udelukkende at tage billeder med et 50 mm objektiv!

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.