Forside > Causerier, Fototeknik > Godt tip til at sortere dårlige billeder fra: overskrifter!

Godt tip til at sortere dårlige billeder fra: overskrifter!


Jeg er med i en Facebook gruppe, hvor folk lægger billeder op med henblik på at få konstruktiv kritik fra gruppens andre brugere. Her oplever jeg at jeg bliver de af mine  egne venner, der ser på mine billeder. Eller sagt på en anden måde: jeg er helt nøgen og uforberedt på at skulle forholde mig til de billeder, der bliver lagt i denne Facebook gruppe.

Det vil sige at jeg vurderer billedet efter 2 kriterier

  1. Er billedet teknisk i orden
  2. Siger billedet mig noget

Om billedet er i orden er til en vis grad en subjektiv vurdering. Men jeg vurderer vandret horisont, valg af komposition, er lyset godt, osv. Men så kommer den svære: “Siger billedet mig i det hele taget noget?”
Og det er netop her, som jeg i dag vil forsøge at komme med nogle fif til hvordan du får rydtet op i din  billedesamling ved at slette ligegyldige billeder. Jeg er p.t. selv i gang med en gennemgang af mine mange billeder og gør mig derofr nogle tanker omkring hvad er godt og hvad skal slettes.

Jeg har derfor fabuleret over dette i et par dage, og gået og lagt op til dette blogindlæg. Jeg er kommet frem til at jeg er blevet stærkt påvirket af dommerne ved det årlige FotoMarathon, som jeg er med til at arrangere. Disse dommere skal se 5-7.000 billeder igennem, og et af fr førte ting, som dommerne siger til sig selv, når de kigger på et billede: “passer billedet til konkurrence emnet?”

Jeg vender dette om og siger nu “er der en historie i billedet?”

Lad mig vise et par af mine egne billeder:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Rundetaarn_10

Det første billede husker jeg, når jeg ser det isoleret. Det var en dejlig vintermorgen og frosten havde lagt sig på en lille bro over åen ikke langt fra vores hjem. Men hvad siger billedet dig ? Sikkert ikke spor!

Og hvad med billedet af hustagene…..jeg husker ikke hvorfor jeg tog det!

Derfor er jeg kommet frem til nogle fif eller kriterier, som jeg har stående på en post- it, der sidder her på min skærm og minder mig om min kriterier for at beholde eller slette billedet:1357956168446

  1. Dagbogsbillede ? Det vil sige indgår billedet i en serie af billeder fra en rejse, og f.eks. skildrer de områder vi gik igennem eller områdets byggestil. Et det et billede af en fødselsdagskage eller et billede fra sejlturen igennem Nyhavn? Jamen så skal det beholdes, også selvom den tekniske kvalitet måske ikke er så god. Billedet indgår derfor i min “dagbog”
  2. Dubletter ?: Hvis jeg har flere billeder af f.eks. samme person/motiv: Kommer jeg nogen siden til at bruge de dårligste af disse billeder? Nej vel – altså slet.
  3. Titel?: Kan jeg sætte en titel på billedet. Dette kriterie gælder især enkeltstående billeder, som f.eks. de to ovenstående. Jeg spørger mig selv: hvis dette billede skulle hænges på en væg, og jeg blev bedt om at sætte en kunstnerisk titel på billedet, ville jeg så kunne det ?
      1. Titlen til billede 1 kunne være “Frosten omfavner en dag i december”
      2. Titlen på billede 2 kunne være: …………………………………. øh nej, altså SLET det!
  4. Godt nok? Vær ærlig: er billedet teknisk godt nok? Billedet her til højre er noget rod: et skridt til venstre og ansigtet på statuen ville være blotlagt mod himlen, for slet ike at tale om at bruge en høj blænde, så baggrunden sløres…..SLET det!

Jeg er rigtig glad for mit organiseringsprogram ACDSee Pro 7, som giver mig mulighed for let at kategorisere mine billeder, med tags, beskrivelser, bedømmelse, farvekode. Alle redskaber er med til at sikre at jeg kun gemmer gode og relevante billeder.

MEN jeg har også lært, at med tiden sniger disse regler sg ind under huden på mig, når jeg er ude for at fotografere. Jeg mærker efter inden i om omgivelserne og motiverne giver mig en historie. Vil jeg have let ved at sætte titler på alle billederne ? Og husker jeg alle de tekniske ting?

Jeg har netop været på en dejlig tur til Uzbekistan, hvor jeg havde forberedt mig godt. Det blev stadigvæk til omkring 4.000 billeder. Da jeg kom hjem og fik tid til at gå billederne igennem med min post-it hængende nederst på skærmen, så resulterede det i at over halvdelen af billederne blev slettet pga. 1, 2, 3 eller 4. De billeder, som blev mit galleri – min dagbog – har jeg nydt at dele med mine rejsefæller. Som en skrev tilbage: hvert eneste billede er fyldt med en historie fra en vidunderlig tur.

Og så har det været sjovt at fotografere…

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

