Forside > Gadgets > Tid til at anmelde min nye LCD Viewfinder

Tid til at anmelde min nye LCD Viewfinder


Ved et fotoarrangement på Orø fik jeg mulighed for at teste forskellige LCD viewfinder.

NikonD600_lcd_viewfinder

En LCD viewfinder er reelt et forstørrelsesglas, der samtidig holder lyset ude, så du kan vurdere dit billede.

Jeg tror, at alle fotografer har forsøgt at danne sig et indtryk af især  skarpheden af et billede på kameraets LCD skærm og troet at det var et skarpt billede. Blot for at konstatere hjemme foran den store PV skærm, at  skarpheden ikke var perfekt alligevel.

Men denne LCD viewfinder har man mulighed for at de billedet ordentligt, og zoomer man ind, så holdes lyset ude og man får en klar ide om resultatet.

Dimsen kan også bruges hvis man benytter sit DSLR-kamera til at videofilme med. Lyset holdes ude, og man får et klart indtryk af hvad det er man filmer.

Der findes flere modeller. De adskiller sig på følgende områder

  1. glas linse eller plastik
  2. kan de sidde fast på LCD skærmen (som nedenstående, hvor man klistrer en metalskinne på LDC-skærmen, og så er der små magneter i LCD-viewfinderen
  3. hvordan slutter søgeren til om øjet
  4. kan den indstilles til folk, der bruger briller
  5. og naturligvis: hvor meget forstørrer den.

Det hele har en betydning for prisen.

Viewfinder 1Jeg valgte at købe den billigste model, som jeg fandt på eBay. Den fungerer efter hensigten, men da jeg bruger briller, og ikke kan regulerer linserne til dette, så må jeg løfte LCD-vieweren lidt væk fra LCD skærmen, hvorved der slipper lys ind. Men til gengæld kostede den lige lidt over kr. 100, incl fragt, hvor imod en lCD-viewfinder, der kan indstilles til brille folket, let koster min. kr. 500,-

Denne model kostede mig som sagt Dkr. 123,-

Man fastmonterer denne metalfirkant på venstre på LCD skærmen, og magneter holdes LCD viewfinderen på pladsviewfinder2, hvilket kan være nyttigt (bl.a. hvis din model også skal se billedet under shootet)

Her er et link til den, jeg købte på ebay. Husk at sikre dig at den passer til din skærm og ikke er mindre.

 

 

 

Kategorier:Gadgets Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

