Forside > Udstyr > Final review på Dawntecks GPS enhed til Nikon

Final review på Dawntecks GPS enhed til Nikon


I foråret 2013 undersøgte jeg markedet for GPS-enheder, som jeg kunne have siddende på mit Nikon D800, og som automatisk ville indsætte GPS-koordinaterne i mine billeders EXIF-data.

Jeg havde netop været på en rejse til Vietnam og ville gerne have haft præcise anvisninger på Google map af de steder, som vi havde besøgt. NU stod sommerferien for døren og efteråret bød på en rejse til Uzbekistan. Så  nu skulle det være!

Jeg bestilte DAWN di-GPS Eco Professional fra firmaet Dawntech.

DAWN-di-GPS

Nu har jeg testet denne GPS-dims og konklusionen er ganske klar: SPILD AF PENGE!

Jeg bloggede allerede om nogle af problemerne i et indlæg her d. 3. juli 2013.

Jeg har nu testet GPS-dimsen på en tur ned igennem Europa og på en tur igennem Uzbekistan.

Her er hovedpunkterne i kritikken:

  1. GPS-enheden falder ud hele tiden. Godt nok sidder den fast til kameraet med en nylon snor, men problemet er at den derved også mister GPS-signalet.
  2. Og netop det at den hele tiden skal genfinde GPS signalet, da enheden får strøm fra kameraet, så skal man vente i 30 sek og op til 3 minutter før den måske finder et signal. Og det er ikke acceptabelt, for på en tur rundt i en by, så skal du ikke skulle behøve at tænke på dette, men bare kunne tage kameraet op til øjet og skyde løs.
  3. Faktisk var der flere gange hvor enheden sad som den skulle, men alligevel fik jeg ikke noget signal.
  4. Da enheden hele tiden faldt af, så kom den også i klemme mellem kameraet, der hang i sin strop og min krop, hvilket resulterede i det tynde plastik stik gik i stykker, hvorved de små pinde blev mast.
  5. Og endelig så er/var prisen på 1.250,- alt alt for meget.

GPS

Jeg har lært at tilslutningen delen er af yderste vigtighed, dvs. at enheden hele tiden får strøm, hvorved den fastholder GPS-signalet.

Nogle af alternativerne skal sidde fast i flashskoen. Det er ej heller hensigtsmæssigt. Endelig skal et kabel mellem selve enheden og kameraet ikke være for lang, så det kommer i vejen.

Kedeligt at spilde penge!

Jeg kan se at de har ændret kontakten, men det får mig ikke til at anbefale enheden. Har ikke tillid til problemet med det manglende signal er løst tilfredsstillende..

Kategorier:Udstyr Tags: , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

