Forside > Causerier > Vil du arbejde gratis for mig ?

Vil du arbejde gratis for mig ?


ku-xlarge

Denne anomyme fotografs i Boston har lagt et stillingsopslag ud, hvor han søger folk, der vil arbejde gratis for ham.

“Øhh…”, tænker du sikkert, men læs videre. For fotografen har en pointe i det han skriver:

“I am a photographer and since people are always looking for free shoots I assume that they must also do their job, or provide their services, for free.

I am looking to hire all types of people to do all sorts of jobs for me, as long as I do not have to pay anything. Just think, you will gain more experience, and I will put the word out for you and let everyone know what wonderful work you do. This opportunity will bring you a ton of unpaid work, but everyone will love you. So if you have a job or service you provide, and will do it for free, please let me know, because I am sure I have work for you and will hire you in a second.

Feel free to email me with the service you can provide, when you can start, and please include references.

I look forward to your free service.

Thanks,”

Jeg tror, at dette er en situation, som langt de fleste fotografer kender.

Jeg oplevede for nogle år siden at en far i børnenes klasse  ringede og var helt oppe og køre. Deres kamera var blevet tabt på gulvet og nu kunne de ikke få adgang til billederne fra konfirmationen. Jeg sad i et par timer og fik til sidst hevet billederne ud af deres memorykort. Da jeg nogle uger efter spurgte faderen (murer), om han kunne hjælpe mig med at pudse en mindre væg op, så var svaret “ja da, jeg tager 300 sort i timen”.

Forleden skrev en fotograf til mig med et problem. Hun havde søgt på Facebook efter gravide, der ville have taget gratis billeder forudsat at hun måtte bruge dem i sin portefolie. Billederne blev taget, modellen gennemså dem, modellen underskrev kontrakt. Da billederne blev fremsendt, så trak modellen i land, og ville forbyde fotografen at bruge billederne.

Selvfølgelig er der situationer, hvor man skal hjælpe hinanden, ens familie og venner. Men når firmaer efterlyser nogle fotografer, der vil levere gratis billeder til deres dit eller dat, for fotografen får eksponering og erfaring, jamen så gælder det vel hele vejen rundt.

Jeg tror, at vi fotografer gør os selv en bjørnetjeneste, når vi tilbyder vores tid, erfaring og investerede udstyr væk gratis. Mange nybegyndere gør det, fordi de derved kompenserer for at de endnu ikke er så gode. Så de stille op som bryllupsfotograf og konfirmationen. Herved er de selv med til at anspore til gratis arbejde.

Når det så er sagt, så oplever jeg også at venner og familie i dag, som kan se at jeg er gået hen og er blevet en habil fotograf, at de ikke kommer og spørger på samme måde mere om jeg vil tage nogle gratis billeder af dem.

Læs her et tidligere blogindlæg, hvor en fotograf tog til genmæle overfor et firma, der søgte efter en gratis fotograf: Stop den gratis hjælp til opbygning af fotodatabaser

 

 

Kategorier:Causerier Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

