Forside > Billedbehandling, Fototeknik, Modelfotografering > Mit workflow – måske kan det inspirere

Mit workflow – måske kan det inspirere


Forleden blev jeg spurgt til mit workflow, og jeg valgte at gøre det til et længere svar.

Jeg har netop været igennem over 5000 billeder fra 2 ferier her indenfor de sidste 3 mdr. og det betyder naturligvis at jeg har fået gennemtænkt mit workflow. Og med over 300.000 billeder i min database, så er der behov for at de er lette at finde.

Mit flow kan inddeles i følgende grupper

  1. Forberedelse
  2. Fotograferingen
  3. Indlæsning
  4. Organisering og efterbehandlingen
  5. Præsentation

Mit workflow starter allerede inden jeg tager billeder. Jeg har forberedt mig godt.

  1. På ferierne havde jeg læst rejseguiderne godt og set på andre fotografers billeder.
  2. Er det et modelshoot, så har jeg sat mig ind i lokationen, lyset i kirken, hvilke type billeder, som brudeparret ønsker, mine egne ideer, osv.
  3. Udtænkt en “drejebog” i store træk (husk billede af hotellet udefra, “overbliksbillederne” og “postkortbillederne”)
  4. Skal jeg skyde i RAW eller JPG. (kan indstille mit kamera til at et tryk på en knap foran, skifter mellem RAW og JPG)?
  5. Uret, er det sat til den tidszone, som jeg befinder mig i (feriestedet)

Med en del års erfaring i bl.a. at efterbehandle mine billeder for elementære fejl, så er jeg blevet bedre til at huske disse små ting under selve fotograferingen:

  1. Går tættere på, altså “framer” mit motiv, så jeg ikke skal beskære bagefter.
  2. Sikrer mig at horisonten er vandret
  3. Husker kompositionsreglerne, især det gyldne snit
  4. Sletter billeder med det samme, som jeg ved er blevet dårlige/forkerte

Men jeg passer også på at jeg ikke lader mig begrænse af at skulle efterredigere en masse billeder. Jeg vil hellere bruge mere tid bag skærmen bagefter, end at komme hjem fra en ferie og mangle nogle billeder.

ACDSee1Når jeg så kommer hjem, så har jeg sikret mig en USB3.0 kortlæser, så mine 40Mb. RAW billeder bliver læst ind hurtigt på PC’ens C-drev. Jeg bruger programmet ACDSee Pro 7 til at organisere og efterbehandle mine billeder i.

  1. Inder indlæsningen indskriver jeg en “Caption” og vælger nogle keywords. Herved kan jeg let søge på billederne i databasen.
  2. Jeg har sat ACDSee op til automatisk at indsætte mine kontaktinformationer, copyright mærke, mv. i billedets EXIF/IPTC data. I ACDSee har jeg også nogle “Categories”, som jeg krydser af. Det kunne være “Feriebilleder”
  3. Når billederne er indlæst, så sætter jeg med en kop kaffe og går billederne igennem første gang.
  4. Jeg grovsorterer ved at give billederne mærker:
    1. Billeder jeg ville offentliggøre
    2. Billeder, som jeg vil genoverveje om det hører til gruppe 1
    3. Andre gode motiver, som jeg vil gemme til privat brug (minder)
    4. Arkiv, de billeder, som jeg ikke lige vil slette, fordi de f.eks. er slørede, men eneste billede af det ferie minde
    5. Billeder, der skal slettes, fordi de er dårlige, dubletter eller andet.
  5. Jeg bruger vel 2-3 sekunder på billede.
  6. Undervejs tagger jeg grupper af billeder ved at markere alle billederne fra f.eks. ørkensafarituren og derefter udvide mit “caption” og mine keywords med mere specifikke bekrivelser.
  7. Herefter tager jeg en velfortjent pause og ser hvor mange billeder jeg har i hver af de 5 grupper.

Så er det tid til at gennemgå gruppe 1 billederne igen mere kritisk. Dette er mine vigtigste billeder fra ferien/shootet og dem, der skal ordentligt efterbehandles.ACDSee2

  1. Jeg gennemgår nu hvert eneste billede og udfører grundlæggende billedredigering
    1. horisonter rettes til
    2. retter perspektivet til
    3. beskærer billedet.
    4. retter lidt på lyset, i de mørke-, mellemtoner og lyse områder
  2. Undervejs tagger jeg billederne med f.eks. navne på familiemedlemmerne, der er på billederne, samt de tags, som jeg ellers ville benytte. Det kunne være “delfin”, “fyrværkeri”, “portrætfoto”, “favorit”, “arkitektur”, “både”, osv. Alt sammen søge ord, der gør mine søgninger hurtigere. ACDSee har en masse genveje til at tagge billederne på, så det går hurtigt. Der er forskel på de keywords jeg indskriver under indlæsningen (pkt. 2), som er mere overordnede, og så dem jeg sætter på undervejs, som er mere specifikke.
  3. Enkelte billeder skal måske en tur igennem Photoshop, fordi der er behov for en justering, som ACDSee ikke kan gøre så godt som Photoshop. Det kunne f.eks. være “marcipanhud”.
  4. Nogle gange bliver et billede omgrupperet til 2 eller 3
  5. Denne proces tager tid.
  6. Til sidst gennemgår jeg hurtigt gruppe 2 billederne, for at se om der er billeder, som jeg “mangler” i gruppe 1. Disse billeder efterbehandles, som ovenfor.

Billederne er nu klar til at blive præsenteret.

Først skal de konverteres fra RAW og stort billedeformat og til et JPG-format, der egner sig godt til kunne vises på en skærm. Også denne proces er mulig at automatisere i ACDSee. Jeg indsætter måske en signatur på mine billeder.

Billederne gemmes i en mappe i min Dropbox. Nogle billeder uploades til de billedearkiver, som jeg bruger til at fremvise mine billeder. Andre overføres til min iPad.

Til sidst overføres billederne til serveren, og mit backup system.

  1. Bjarke Sucksdorff
    6. januar 2014 kl. 20:09

    Tak for denne fine beskrivelse. I hvilken situation vil du skyde i JPEG istedet for i RAW?
    Jeg har fået det indtryk at det altid er bedst at skyde i RAW.

    Endnu engang tak for denne super blog.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

