Forside > Fototeknik > Hvordan fotograferer du fyrværkeri?

Hvordan fotograferer du fyrværkeri?

F0210982

Sig nærmer tiden, hvor året rinder ud, og de fleste fotografer tager sig til hovedet og tænker at de skal prøve kræfter med fotografering af fyrværkeri.

Meteorologerne har lovet at vi får en klar aften og nat, hvorved det skulle være nemt at tage nogle gode billeder.

Jeg skal her komme med mit bud på, hvad der skal til for at skyde gode billeder:

  • Du skal bruge stativ. Det er ikke muligt at tage et godt fyrværkeribillede uden at kameraet er godt stabiliseret.
  • Har du en fjernbetjening, så brug den endelig her.
  • Dernæst så skal dit kamera have mulighed for at kunne indstilles manuelt. Sæt programvælgeren til M.
  • Du skal også kunne indstille dit fokus manuelt. Din autofokus vil drille, da den ikke kan stille skarpt på noget ude i det sorte rum. Indstil fokus manuelt på uendeligt (drej ude på objektivet).
  • Zoom ikke for tæt, da du ikke ved hvor raketten vil eksplodere. Her er det bedre at beskære bagefter på computeren.
  • Brug et god blændeåbning på F/8 til F/11 for skarpe billeder
  • Sæt din ISO til 100
  • Din lukkertid sætter du nu til f.eks. 4 sekunder (4″). Det er lukkertiden du skal arbejde med. Forsøg med f.eks. 2 sek eller 4 sek.

Prøv at følge raketten mens den stiger op fra jorden, og tryk så af, når den er på vej op. Det er altid et spørgsmål om at time det øjeblik, hvor raketten eksploderer og spreder sit lys ud. Du skal jo gerne have alt lyset med, altså fra braget og helt ud til det eksploderede forsvinder.

Det er jo bare at tage en masse billeder. Du kan altid slette det dårlige billeder bagefter

Kategorier:Fototeknik Tags: ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.