Forside > Ferietips, Fototeknik > Gør dine billeder endnu bedre: brug benene!

Gør dine billeder endnu bedre: brug benene!


Jeg ser det hele tiden, når jeg præsenteres for venners feriebilleder. Og det irriterer mig. Nok mest fordi jeg som øvet fotograf har fået en tendens til at tillægge billedets tekniske elementer en vis værdi i min vurdering af det samlede billede.

Tag nu dette billede, som jeg tog på min ferie i Dubai:

Dubai Mall 1

 

Billedet er taget i Dubai Mall, som er verdens største indkøbscenter. Et typisk turist-dagbogsbillede!

Billedet skal primært bruges, som et dagbogsbillede til os selv.

Og her er det så, at den øvede fotograf skal kunne sit håndværk på rygmarven, og lige flytte sig en smule, så han/hun i stedet for, kommer hjem med nedenstående billede.

Dubai Mall 2

Ved første øjekast ser du ikke forskellen, ud over at der er lidt væk på begge sider. Men det, som den øvede fotograf, skal undgå er rækværket i det øverste billede. Det skæmmer det gode billede!

Jeg er klar over at mange vil være ganske tilfredse med det øverste “minde” fra ferien, men kan vi ikke hurtigt blive enige om at mit nederste billede er bedre. Det gengiver stemningen et dette center, og selvom der mistes lidt på siderne, så er det ikke ting af betydning for “mindet”.

Det er blot at træde et skridt frem, og måske endda et skridt til højre, for at få det bedre billede.

Jeg ser alt for mange turister, der drejer om et hjørne, ser noget fantastisk, og som derefter tager kameraet frem for at tage et billede til dagbogen – uden at have flyttet sig fra det sted, de står, da de vælger at tage billedet.

Tag ansvar for hele billedet! Få indarbejdet de få grundregler i gode billeder, og få derved endnu bedre billeder fremover.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

