Forside > Ferietips, Udstyr > Nyt legetøj: et 4-i-1rejsestativ

Nyt legetøj: et 4-i-1rejsestativ


På fotomessen i Forum i København i år faldt jeg over et stativ, som jeg blev forelsket i. Jeg fik ikke købt det på messen desværre, for jeg ville lige “smage” på dette køb, inden jeg erhvervede mig dette stativ.

Stativet er ganske smart.

Jeg har på nuværende tidspunkt et godt Manfrotto stativ samt en monopod, som jeg altid står og vurderer frem og tilbage om jeg skal tage med f.eks. på ferie. Til sammen 2,2 kilo og 60 cm i længden.

Det har jeg længe gerne ville have ændret og derfor blev jeg fascineret af dette stativ.

tripod 4

Her er tale om et 4 i et kompaktstativ.

  • Den samlede højde er 43 cm
  • men alligevel en max højde på 157 cm.
  • Laveste højde: 11 cm
  • Vægten er på 1,7 kg alt inklusiv
  • Bærer op til 8kg.
  • Der medfølger en krog til at skrue i bunden af midterstangen til at hænge en sandsæk eller en taske på og derved øge stabiliteten.
  • Kugleled
  • Der er naturligvis en quicklås – plade til at skrue på kameraet
  • Vaterpas i kugleleddet
  • Benene kan drejes enkeltvist 180 grader
  • Skruer man det ene ben af og sætter det sammen med midterstangen, så har man en monopod på 165 cm
  • Skruer man et andet ben af og sætter topstykket på, så har man en vandrestav
  • skruer man alle tre ben af og sætter de medfølgende tre små ben på, så har man et kort stativ, som kan bruges til at filme med.
  • Der medfølger en lille holder til at hænge om halsen. Her stikker man det ene ben ned i og holder om de to andre små ben, når man skal videofilme.

Det hele kommer i en lille taske.

På messen forsøgte jeg at teste stativets stabilitet, når nu det er så let og “spinkelt”, og her blev jeg positivt overrasket over dets stabilitet.

tripod 2

Stativet kaldes Fotopro CT-5A og kan også findes som et Rollei-FPH-52Q-stativ.

Surfer men rundt på nettet, så findes det til forskellige priser. Billigste pris var omkring kr. 1.400,- men da jeg ringede var det ikke en vare de havde på lager og nok heller ikke ville få (hvorfor prisen på edbpriser.dk vel er stærkt misledende – men det er en anden sag). Jeg endte på en pris på lige under kr. 2.000,- for kaffebrus.com

Stativet er nu på vej med posten, og jeg skal nok komme med et review på det, når det er testet af mig selv på kommende rejse.

Kategorier:Ferietips, Udstyr Tags: , ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 16. december 2013 kl. 19:42

Kom gerne med en kommentar.

