Forside > Fototeknik, Udstyr > Test af Tamrons SP 70-200 F/2.8 Di VC USD objektiv

Test af Tamrons SP 70-200 F/2.8 Di VC USD objektiv


Så fik jeg nyt legetøj, der skulle udvide mine muligheder med mit 24-70 F/2.8 objektiv. Nu fik jeg mulighed for at udvide med et 70-200 objektiv ligeledes F/2.8.

Med disse to objektiver spænder jeg nu fra 24-200 mm med fastblænde F/2.8!

Tamron-SP-70-200mm-DI-VC-USD

Jeg har tidligere haft mulighed for at sammenligne mit 24-70 F.2.8 fra Nikon med det tilsvarende fra Tamron, og endte op med at jeg lige så godt kunne have købt det billigere Tamron objektiv end Nikon noget dyrere.
Jeg lever ikke af at fotografere, og derfor forsøger jeg altid at sætte prisforskellen på Nikons dyrere og (måske) bedre objektiver i relation til de tekniske forskelle.
Min tekniske sammenligning er Nikons eget objektiv: AF-S Nikkor 70-200 mm F/2.8G ED VR II.

Men i dag havde jeg så mulighed for at bruge nogle timer ude i byen, hvor jeg satte mig for at teste Tamron-objektivet – altså lære det godt at kende. DMI havde lovet noget sol, men som det er sket før, så viste vejret sig at være anderledes: mørkt, skyet og koldt 🙂

Det blev til en masse billeder i forskellige situationer, som jeg ville hjem og vurdere på min PC-skærm.
Alle billederne er fotograferet og vurderet i RAW. Til blog indlægget her er de konverteret og reduceret i størrelsen(og derved naturligvis også i kvalitet). Det betyder, at det måske er svært for dig at vurdere billederne her, på samme måde som jeg vurderede dem på min skærm. Så du kommer til at tage mit ord for det.
Mit kamera er Nikon D800, altså full frame (FF).

Lad mig lægge ud med nogle fakta om objektivet:

  • Blænde, minimum: F/2.8
  • Blænde, maksimum: F32
  • Vægten er 1282 gram på min køkkenvægt.
  • Filterstørrelsen: 77 mm.
  • Længde: 19,67 cm.
  • Nærgrænse: 1,3m
  • Består af 23 elementer (bl.a. linser) i 17 grupper
  • Minimum view vinkel: 12,3 grader (FF)
  • Maksimum view vinkel: 34,3 grader (FF)
  • Pris fundet på edbpriser.dk: ca. 9.600,-
  • Bygget til Nikons FX-kameraer (naturligvis også til DX-kameraerne)
  • ”VC” står for ”vibration control”, altså billedstabilisering
  • ”USD” står for ”Ultrasonic Silent Drive”

highrestamron_70200mm_vc_usd_a009jpg_1347349157

Fast blænde på F/2.8

Jeg har blogget om dette flere gange: på mine begynder kurser oplever jeg konsekvent, at folk ikke aner hvad tallene på deres objektiv f.eks. F/3.5-5.6 står for. De er med på hvad 70-200 mm betyder, altså zoom-området. Og i mine øjne er det her, at enhver begynder skal starte, for det er forståelsen af objektivets muligheder, der får fotografen til at forstå, hvorfor der kan være denne forskel mellem kameraets resultat og hvad fotografens øjne ser. Jo lavere blændetal og tættere på F/1.0, desto tættere kommer objektivets evne til at indfange lyset til det menneskelige øje.

Mange billigere zoom-objektiver har f.eks. blændetallene 3.5-5.6, hvilket betyder at når du zoomer ud, så opfanger objektiver lyset 2,5 gange dårligere end dine øjne, og når du zoomer ind, så er det nu 4,6 gange dårligere.
Det betyder at et objektiv med fast blænde, som her F/2.8, så håndteres lyset 1,8 gange dårligere end mine øjne, uanset om jeg zoomer ind eller ud.

Det betyder også at når jeg skal fotografere under dårlige lysforhold, altså sent om aftenen eller indendørs, så vil mit nye objektiv være betragteligt bedre til at håndtere det naturlige lys (og jeg kan måske undgå at bruge min flash).

Vægten har naturligvis betydning:

Tamron fodMit kamerahus incl. ekstragreb, 2 batterier og håndledsrem vejer 1.432 gram. Med dette objektiv kommer den samlede vægt op på lige godt 3 kilo, hvis jeg tager det medfølgende monopodbeslag og modlysblænden på (vejet på køkkenvægten til 1.418 gram). Efter en lang ferie med mit kamera konstant i hånden, så betyder vægten en smule, og her er forskellen til Nikons objektiv (vægten taget fra hjemmeside) godt 120 gram lavere.
Et tungt objektiv kan især give rystede billeder, når man zoomer ind, fordi man bliver træt i armene af vægten. Derfor følger der også et monopodbeslag med i metal og ganske solidt.

Prisforskellen: Jeg sparer godt 5.100,-

EISA-Tamron

Klik for at se EISA’s hjemmeside

Jeg har slået begge objektiver op på edbpriser.dk og Nikons tilsvarende objektiv koster her Dkr. 14.695,- og Tamrons koster Dkr 9.598,-, hvilket betyder at jeg sparer lige under kr. 5.100,- hvilket er ganske mange penge.

Spørgsmålet er naturligvis om Nikons objektiv så er kr. 5.100,- bedre?
Det ville jeg gerne have haft mulighed for at teste i en reel 1:1 sammenligning, men det er desværre ikke muligt. Her må du vurdere selv.
Jeg skal ikke underkende snob-effekten ved at have Nikons eget objektiv, samt at der tidligere var en tendens til, at mene at Tamron lavede dårligere objektiver. Men jeg synes, at de sidste par års mange vundne EISA priser gør disse påstande til skamme.

Bemærk at objektivet vinder den eftertragtede EISA pris for 2013-2014, som “best product”!

Zoom og autofocus:

Objektivet er udstyret med “USD”, som står for “Ultrasonic Silent Drive”. Dette er den motor, der bl.a. styrer autofocussen.
Tamron knapperZoom ringen har et godt gummilag med riller, der gør det let at gribe om og benytte. Det samme har den manuelle focus ring.
Jeg prøvede både med og uden handsker, og på begge måder var det let at dreje på ringene.

Autofocusen er altid en af de mest afgørende faktorer ved et objektiv. Det er vigtigt at motorerne lynhurtigt indstiller focus. Jeg prøvede alle mulige forskellige skud, både af stillestående ting og biler, der kom kørende forbi i høj fart, og i ingen af disse situationer fornemmede jeg, at objektivet ikke kunne følge med.

På venstre siden af objektivet, placeret så min tommelfinger let kan håndtere dem, sidder 2 knapper, som

  1.  skifter mellem manuel- og autofocus (tilsvarende knap sidder lidt bedre på mit kamera)
  2. Muligheden for at slå billedstabilisatoren til eller fra.

Andre forskelle:

  • Nikons model består af 21 elementer i 16 grupper. Jeg vil ikke gå ind i dette yderligere, da jeg ikke er teknisk funderet godt nok til at gennemskue om det reelt har en betydning.
  • Tætteste zoomafstand er 1,4 m på Nikons objektiv og kun 1,3 m på Tamrons.
  • Begge objektiver har billedstabilisator.
  • Og på view vinklen er det 0,1 grad, der skiller dem ad.
  • Lens HoodEn lille ting, som jeg mangler på Tamrons modlysblænde er den lås, som sikrer at modlysblænden ikke falder så let af. Jeg har den på mit Nikkor 24-70 og er ganske tilfreds med denne lille funktion. Den findes på Nikons model.

5 års garanti:

Tamron Warranty

Tamron er åbenbart ganske sikre på kvaliteten af deres objektiver, så der er 5 års garanti på objektivet. Så skulle der være behov for service, så er det blot at henvende sig til den danske distributør Focus Nordic A/S.
B
emærk at du skal have registret objektivet senest 2 mdr. efter købet og skal være første køber af det.

Distortion:

Tamron 70-200 testJeg hæfter mig altid ved et objektivs “distortion”, hvilket vil sige i hvor høj grad billedet forvrænges.
De to grundtyper af distortion er “tønde-effekten” og “knap-pude-effekten”. Er du ikke bekendt med denne dette begreb, så læs mit indlæg fra forleden, som du finder her (åbnes i nyt vindue).

Den bedste måde at vise dette på, efter min mening, er at tage et billede af en husmur, så jeg fandt sådan en på Frederiksberg. For at teste det ordentligt, så valgte jeg et mærke på jorden og målte 14,5 m hen til væggen.
Jeg har sikret mig at den midterste linie i billedet er vandret. Herefter har jeg lagt den blå ramme ind i billedet, så man kan se linierne i væggen i forhold til denne blå ramme, og man kan derved vurdere i hvor høj grad, der forekommer distortion på billedet. Det er især ude langs kanterne af et billede at man kan se disse distortion-effekter.

Og hvorfor er dette vigtigt, vil jeg komme tilbage til sidst i dette afsnit.

Jeg valgte følgende indstillinger: ISO 200, AV F/2.8:

Tamron 70-200 test

Jeg zoomer helt ind på 200mm. Bemærk den svage tøndeeffekt.

Tamron 70-200 test

Ved 135 mm er det minimalt

Tamron 70-200 test

98mm ligger et sted mellem det modelfotografer vælger som bedste (85-105 mm).

Tamron 70-200 test

På 70 mm fornemmer man at det kommer igen

Jeg er ganske imponeret over, at her er tale om så fin håndtering af distortion på dette objektiv. Der er en fin effekt på det sidste stykke fra 135 til 200mm, og igen en meget svag effekt i modsatte ende af skalaen (70mm). Jeg læste en test, hvor den grundige test viste en distortion på lige under 1%, hvilket på 200 mm. var 0,54% bedre end Nikons, men til gengæld 0,17% “dårligere” end Nikons på 70mm. På 135 mm lå Tamrons på 0,32% mod Nikon på 0,85%. Ikke dårligt!

Med mig havde jeg mit Nikkor 24-70 mm F/2.8 objektiv, og jeg blev nysgerrig mht. hvordan dette objektiv var på 70mm, altså overgangspunktet mellem disse to objektiver. Derfor skiftede jeg objektiv og tog det samme billede, som du ser herunder:

Tamron 70-200 test

70 mm med Nikons 24-70 mm F2.8G

For at sammenligne, har jeg beskåret de to 70 mm billeder og sat dem sammen herunder:

Tamron 70-200 test

Det var en spændende sammenligning, og med René Bangs fine sammenligning af forskellige objektiver til portrætfotografering, som jeg bloggede om forleden, så finder jeg Tamrons objektiv helt hæderligt her.

Dybdeskarphed i billedet:

Jeg ville lige teste dybdeskarpheden i objektivet. Det var overskyet. Jeg var kold og kameraet vejede godt 3 kg. Det blev til 3 skud med forskellige blænde og derfor også lukkertid. ISO sat til 250, og 70 mm. Jeg stod oppe på en bænk og mit kamera var 3,4 m fra skiltet med fokus sat til midt på skiltet.

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Bemærk skarpheden i de 2 nederste billeder med henholdsvis en lukkertid på 1/25 og 1/8 sekund. Kameraets vægt, mm. taget i betragtning, så er det sgu imponerende for et håndholdt billede. Så denne test viste mig faktisk hvor fin stabilisatoren arbejder, men mere uddybende om dette nedenfor.

Men zoomer du ind på F/10 – 1/8 sekund, så vil du se at bladene oppe i venstre hjørne står super skarpe.
Ikke dårligt!

Bokeh:

Bokeh 0Bokeh er et begreb, som portrætfotografer benytter, når man omtaler den effekt, der opstår når man slører baggrunden. Bokeh-effekten fremhæver modellen, altså det centrale i billedet, ved at fjerne (sløre) alt andet.

Bokeh opnås ved at bruge højest mulige blænde, altså her F/2.8, hvilket giver en lav dybdeskarphed.

Jeg har blogget om dette før, ser bl.a. dette indlæg (åbner i nyt vindue).

Jeg fandt en statue på Christianshavn, som fik lov til at agere model. Igen målte jeg sammen afstand op fra kamera til midten af statuen: 4,25 m. Blænden sat til F/2.8. Hvidbalancen sat på overskyet. Fokus og lysmåling var sat til spotmåling midt på statuens hoved.

Tamron 70-200 test

70 mm

Tamron 70-200 test

98 mm

Tamron 70-200 test

135 mm

Tamron 70-200 test

165 mm

Tamron 70-200 test

200 mm

Objektivet holder lyset flot og bokeh’en er ligeledes flot.

Billedstabilisatoren:

Fra toppen af Valbybakke ville jeg undersøge billedstabilisatoren, dvs. hvor lang en lukketid jeg kunne komme ned på og stadigvæk få et hæderligt billede. Jeg husker jo den gamle regel om “1/50 s i lukketid”. Alt herunder giver rystede billeder. Det skulle nu sætttes på prøve.

Jeg mener selv at jeg har fundet en god position til at holde mit kamera stabilt. Så ganske fritstående og med de godt 3 kilo sat for øjet skød jeg serien herunder. Samme udgangspunkt: 4,25 m fra statuen. Lukketidsprioritet, 75 mm. ISO 200. Det kom der bl.a. disse billeder ud af:

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Tamron 70-200 test

Jeg er klar over at disse billeder ikke er optimale i forhold til mine 40Mb RAW filer, så derfor er det svært at bedømme selv. Min gennemgang af billederne i RAW format viste mig at det faktisk lykkedes mig at få et hæderligt billede ved en lukkertid på 1/20.!!

Billedet herunder er et udklip af 1/20 sek. billedet, men kvaliteten her i JPG er desværre ikke så god som i RAW formatet. Men det er da ganske hæderligt!

Capture

Klik på billedet for fuld størrelse

Indendørsfotografering:

Det sidste jeg ville undersøge er stabiliseringen ved indendørs fotografering, hvor der ikke er meget lys. Med en blænde på F/2.8, 200 mm og en ISO på 640, tog jeg nedenstående billede med 1/15 sek. lukkertid. Imponerende.

DSC_7641

Min konklusion

Jeg har naturligvis læst diverse test på nettet, og kan se at mine egne resultater ligger helt op eller meget tæt på deres.

Der er en del test, som jeg gerne ville prøve, herunder distortion testen med kortere afstand til muren, noget der svarer til den afstand, som man normalt har til et modelfoto. Jeg ville også gerne have testet objektivet i en sportshal til f.eks. en basketball kamp. Men det bliver en anden gang.

Objektivet føles rubust og i gode materialer. Jeg føler ingen problemer eller slack, når objektivet monteres på mit kamera. Autofocusen er lynhurtig, jeg fornemmer ikke et problem her.

Jeg er kun blevet konfirmeret i at Tamron objektivet sagtens kan opfylde mine behov og forventninger til et godt og effektivt objektiv. Jeg har jo ikke haft mulighed for at lave en direkte sammenligning med tilsvarende objektiv fra Nikon, men med en prisforskel på godt kr. 5.000,- så skal der meget overtalelse til at købe Nikons eget objektiv.

Du kan læse mere om dette objektiv her.

Kom gerne med en kommentar.

