Forside > Mobilrelaterede > Nokia Lumia 1020

Nokia Lumia 1020


Du kan næsten ikke have undgået at høre om Nokias nyeste smartphone. Jeg tror det er den smartphone, hvor man absolut har talt mindst om telefonens funktionaliteter, men stort set udelukkende har haft fokus på kameraet.

nokia-lumia1

Kameraets sensor er på 41 MegaPixel og et ZEISS objektiv (med 6 fysiske linser), som bliver vist på en 4,5″ HD skærm. Styresystemet er WindowsPhone 8. Kameraet har optisk billedstabilisering og 3x Zoom.

Blændetallet er F/2.2

Nokia mener at det er vigtigere at tage et godt billede, og så bagefter zoome ind på billedet og beskære det du skal bruge. 

Nokia oplyser at ved næste opdatering af softwaren, så vil man kunne fotografere i RAW!

Kameraet har 32Gb intern hukommelse, hvilket ikke er ret meget. Du får godt nok 7Gb Skydrive lager gratis, men det betyder at du skal uploade dine feriebilleder undervejs. For de 32GB skal også rumme dine apps, din musik, film, osv. Og når billederne i snit fylder 8 Mb. Antager vi at du har 10 Gb fri lagerplads, så giver de ca. 125 billeder.

Nokia er kendt for de lange batterilevetid, hvilket jeg kun ser som et ekstra plus i forhold til min iPhone og Samsung Galaxy S4, der skal lades op hver dag.

Men noget der virkeligt har imponeret mig er faktisk coveret!

Camera-Grip-for-Nokia-Lumia-1020-jpg (1)

Dette stykke plastik slides telefonen ind i. Coveret er forsynet med et 1020 mAh genopladeligt batteri, som iflg. Nokia skulle give op til 48 minutters videotid ekstra. I bunden er det muligt at skrue kameraet på en tripod.

Men det smarte her – i mine øjne – er at dette cover tilfører et ordentligt greb, der gør telefonen let at holde på og med en udløser knap til pegefingeren. Jeg tror mange har stået med deres Smartphone mellem fingerene og været nervøs for at det smuttede mellem fingrene. Her har man et regulært kameragreb.

GALAXY-S4-zoom-3Jeg er klar over at Samsungs Galaxy Zoom er en smart kombination at pocket kameraet og en smartphone. Men da jeg fik denne enhed i hånden, så var jeg straks klar over at dette aldrig ville blive en telefon, som jeg ville bruge i dagligdagen, altså som telefon.

OK jeg er imponeret over Galaxy’ens funktioner og objektivet, men den er for stor/tyk og derved klodset. Ikke lige noget man har i skjortelommen.

Her kommer Nokias 1020 ind og, når jeg fjerner coveret, så er det en almindelig 4,5″ smartphone – lige som min SamsungGalaxy S4. En telefon jeg vil kunne bruge i dagligdagen, også som kamera.

Men når jeg så er på rejse og har brug for et regulært ekstra lille kamera (når mit store DSLR kamera bliver for “støjende”) så er dette absolut at foretrække. Coveret kommer til at koste omkring kr. 350,- hvilket jo er ganske acceptabelt.

At jeg så oven i købet har gode erfaringer med at benytte WindowsPhone OS, og har fundet de vigtigste apps her, så kunne denne smartphone godt være mit næste kamera. (Tror lige jeg venter til RAW muligheden kommer)

Nu mangler jeg bare at komme til at teste denne smartphone, men indtil da kan i læse Mobil.nu’s review her.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

