Forside > Billedbehandling, Ferietips, Fototeknik, Inspiration > Drej billedet 90 grader

Drej billedet 90 grader


Forleden havde jeg et indlæg om “levitation” og skrev at sådanne anderledes projekter inspirerede mig meget.

Derfor er det vist også på tide at jeg viser jer resultatet af nogle forsøg, som jeg lavede i sommers.

90vinkle1

Billedet er taget i Monte Carlo og skabte megen underholdning for de andre turister, da det gik op for dem hvad vi havde gang i.

Men det er faktisk sværere end man lige skulle tro. For det skal jo gerne se naturligt ud, altså i den position, som man har placeret sig i.

DSC_1917

Du skal finde et sted, hvor det giver mening at vende motivet 90 grader. Jeg synes ikke det skal være åbenlyst, man må gerne lige reflektere lidt over billedet. Dernæst skal du lige have turisterne til at holde tilbage. Vi forsøgte med et par turister på, men det ser forkert ud.

Endelig skal du også tænke over modellens holdning i forhold til slutresultatet. Det skal virke naturligt at du sidder (ligger) der. Husk at du presses mod jorden, så du skal især finde den rigtige position for hovedet. Se et andet forkastet eksempel her til højre

DSC_1881Oppe på slottet er der en masse små gader, og derfor skulle vi prøve noget andet:

Vi kom forbi denne trappeopgang og tænkte at den måske kunne bruges.

Det fik vi nogle sjove skud ud af. Blandt andet skulle vi prøve at skyde et billede, hvor min søn kommer “op” af trappen. Det blev ikke vellykket, da det ganske enkelt er umuligt at lave den positur, der skal virke, når billedet drejes.

DSC_1907

Igen så skal der bruges en del tid at finde en kropsposition, så i det hele taget er mulig, og som virker naturlig, når du drejer motivet.

Det er umuligt at få kroppen til at se afslappet ud, når al vægten skal bæres på fingerspidserne.

Vi forsøgte også den mere klassiske opsætning af denne slags billeder.

Det kom der nedenstående billede ud af. Synes faktisk at dette billede holder.

Men læg mærke til hvordan jeg forsøger at undgå at ligge flat på jorden. Ja, mine hænder er ikke i naturlig gå stilling.

Monaco1

Vi hyggede os en del med dette koncept og fandt bl.a. ud af at man skal tænke positionerne igennem, når man placerer sig. For det er ikke alle positioner, der holder, når man drejer billedet.

På billedet herunder sidder jeg ikke normalt. Jeg bliver presset mod jorden.

DSC_1869

Og billedet holder slet ikke, når man ser det vendt de 90 grader.

DSC_1869

Prøv at forestille dig, hvordan du ville placere dig på billedet ovenfor, for at resultatet her til højre ville komme til at virke.

Jeg tror at jeg enten skulle have ligget i portåbningen som på billedet her aller øverst eller også så skulle jeg have ligget i samme stilling bare omvendt, så jeg på det vendte billede ville sidde med fødderne “ud over kanten”.

Jo, det er skam ganske fornøjeligt at eksperimentere, og jeg kan bestemt anbefale dig at prøve dette.

Derfor får i også lige et eksempel, som jeg forsøgte at lave på min tur til Samarkand. Der var desværre ikke tid til at finde den helt rettet kropsholdning. Men sjovt var det, også for dem der stod undrende og så på.

DSC_5397 (2)

Ps.: Tip hvis du vil forsøge selv: Slå automatisk rotation efter EXIF data fra på dit kamera. Herved kan du dreje kameraet 90 grader, uden at billedet drejer med og skifter størrelse.

Naturligvis er det også et spørgsmål om kameraets placering og vinkel men det er blot a prøve sig frem

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 25. november 2013 kl. 23:15
  2. 20. november 2014 kl. 10:46

Kom gerne med en kommentar.

