Forside > Gadgets > Sidste nyt på min GPS dims – svar fra producenten.

Sidste nyt på min GPS dims – svar fra producenten.


Forleden skrev jeg kritisk om den GPS enhed, som jeg havde anskaffet mig til mit kamera. Du kan læse dette indlæg her og mit første review her.

DAWN-di-GPS

Nu har jeg så fået svar fra producenten Dawnteck i Hong Kong, og jeg bringer her deres kommentarer til min kritik:

  1. Mht. til at enheden let falder ud, så forsvarer de deres brug af et gummibånd til at holde dimsen fast (den lille ring, du sidder på billedet herover til venstre bag på enheden), og ikke en skruefunktion med a) folk kan ikke få deres fingre ind for at skrue det fast, og b) slag mod dimsen ville kunne ødelægge det 10 polet stik. De skriver endvidere at de arbejder på en bedre løsning!
    Deres tidligere modeller har en skrue til at fastspænde enheden, samme skrue, som f.eks. min fjernbetjening bruger. Og jeg ser ikke problemet med at det skulle ødelægge stikket. Hvis det sidder fast, skulle jeg netop mene at stikket er sikret.
  2. At enheden skal genfinde signalet, når den falder ud og ikke let finder signalet indendørs 50 cm. fra et stort vindue, forklares med at enheden skal være udendørs for at have fri adgang til satelitterne. Fair nok, men det behøver min iPhone, Samsung G4 eller iPad ikke. Det betyder derved også at hvis man går ind i kirker, museer, shoppingcentre, o.lign. så skal man ikke forvente at enheden har et signal. Derfor skriver producenten at de anbefaler at jeg gør følgende:
    asass

For the immediate GPS data need in fast moving conditions, it is suggested to have the cold start under the following situation :-
1. In stationary
2. Open Sky
3. “auto meter off” disable
4. camera is on
After the GPS acquire all necessary data, you can go any outdoor (with instant data) or go any indoor area (with Last Position Retention) with the camera “on” along.

Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at skulle tænke på disse ting. Dimsen skal bare sidde fast på mit kamera og levere GPS data til mine billeder, så jeg kan koncentrere mig om at skyde motiverne.

Jeg er kommet frem til at en enhed skal have sin egen strømforsyning, der kan fastholde satelit signalerne (og ikke bruge kameraets batteri). Den bør være ledningfri og min. kortere end den længde, der er på den originale Nikon GPS enhed GP-1.
Og når man tænker på at GPS i dag er en fast bestand del af en smartphone og mange nyere billigere kameraer, så er det absolut en indbygget funktion, der burde være standard i de dyre kameraer.

Kategorier:Gadgets Tags: , ,
  1. klt
    3. juli 2013 kl. 23:10

    Jeg har samme erfaring med min Garmin GPS, at hvis jeg tager den med ind så skal den helst placeres i vinduet, og selv der tager det rigtig lang tid at finde placeringen

    Når mobiler og ipads kan gøre det hurtigere, så skyldes det “Assisted GPS” og andre kreative tricks som udnytter mobilnettet (og tilmed wifi-forbindelser ifølge wikipedia, selv om jeg ikke lige kan gennemskue hvordan).

  2. Johnny Petersen
    4. juli 2013 kl. 10:31

    Tak for opfølgningen.. Tror jeg afventer og ser hvad der sker på markedet. Alternativt bruger min Smartphone med et af de programmer der kan logge og derefter overfører oplysningerne til mappen med billeder.

    Mvh
    Johnny

  1. 3. juli 2013 kl. 22:35
  2. 16. april 2014 kl. 00:18

Kom gerne med en kommentar.

