Forside > Gadgets > GPS -dims til mit Nikon D800

GPS -dims til mit Nikon D800


Jeg sad forleden og kiggede på gamle billeder fra en ferie i 2011. Overvejer at køre forbi samme skønne steder på den kommende ferie. Men så er det jo lige at man tænker: hvor pokker var det nu henne at jeg tog det billede?

Derfor besluttede jeg mig til at investere i en GPS-dims til mit kamera. Skønt GPS-tagging er almindeligt på vores smartphones, så har Nikon ikke ment at der var plads til denne funktion inde i kamerahuset. I stedet for skal man købe en ekstern enhed..en GP-1

GP-1

Enheden kan sættes oven på kameraet i flashskoen og med et kabel forbindes til det 10 polet stik på mit Nikon D800. Enheden koster omkring kr. 1.500,- (jo Nikon ved godt hvad de skal have for deres ting!)

Flere steder på nettet læste jeg om længden af dette løse kabel, at der var irriterende at dimsen burde sidde i flashskoen, når man skulle bruge f.eks. den indbyggede flash, og jo, den virkede selvom den ikke sad i skoen, men så øgedes risikoen for at den faldt af.

Derfor valgte jeg til sidst alternativet: en DAWN di-GPS Eco ProFessional

DAWN-di-GPS

Her er tale om en ganske lille GPS-dims, som monteres direkte på det 10 polede stik (den dims, der stikker ud bag til her over). Foran kan man nu indsætte en anden 10 polet dims, så som en fjernbetjening.

Enheden her var ganske nem at montere. En lille snor sikrer at den ikke mistes, hvis enheden skulle falde ud af stikket. Herefter skulle jeg blot lige enable en GPS funktion i kameraet.

På kameraets bagside blinker et GPS ikon, samtidig med at lampen på siden af dimsen blinker. Når disse blinker, så søges der efter GPS signaler. Når lampen lyser konstant, så lagres GPS-positionen på billedet, altså på billedets EXIF data. Her skal man lige være opmærksom på dette og have tid til at vente på at lampen ikke blinker længere, før man er sikker på at satellitter er fundet.

Da jeg hentede billederne ind på PC’en kunne jeg let se GPS koordinaterne blandt EXIF-dataene og derefter se placeringen på et kort. Med andre ord: det virker efter hensigten.

Jeg skal ikke slås med en ledning og dimsen er ikke i vejen. At den så bruger ganske lidt af kameraets batteri, er jo heller ikke at kimse af (leverandøren oplyser følgende tal: “19mA, it is less than 1/3 of current consumption of GP-1.”) Og så vejen den kun 14 gram.

Jeg købte enheden på denne webshop i Tyskland: http://gps-camera.eu/shop/dawntech-geotagger.html men p.t. er denne side nede.

Jeg har nu testet denne enhed, og må sige at den virker fuldt efter hensigten. Prisen med UPS-fragt fra Tyskland kostede mig godt Dkr. 1.250,-. Manualen på engelsk fandt jeg her.

OPDATERING 2. juli 2013: Læs min kritik at denne GPS dims her.

Kategorier:Gadgets Tags: , ,

Kom gerne med en kommentar.

