Forside > Causerier > Dine Facebook rettigheder

Dine Facebook rettigheder


I diverse fotorelaterede fora her på nettet er der en hektisk debat i gang omkring de etablerede kommercielle mediers ublu kopiering af andres billeder. TV2 og Ekstrabladet bl.a. er blevet grebet i at bruge andre folks private fotos, som de har lagt ud på Facebook, uden tilladelse fra fotografen eller blot en kredittering.

facebook-logo

En fotograf havde sat sig for at læse hvad det egentligt er at Facebook selv skriver om brugen af deres billeder.

“Immateriel ejendom

Facebook respekterer andres immaterielle ejendomsrettigheder og forpligter sig til at hjælpe tredjeparter med at beskytte deres rettigheder. Vores erklæring om rettigheder og ansvar forbyder brugerne at slå indhold op, der krænker tredjeparts immaterielle ejendomsrettigheder. Hvis vi modtager en gyldig underretning om krænkelse af intellektuel ejendomsret, fjerner eller deaktiverer vi straks det krænkende indhold. Vi lukker konti, som tilhører personer, der gentagne gange krænker andres rettigheder, hvis vi finder det nødvendigt.

Rettighedshavere kan nedenfor finde oplysninger om, hvordan de kan anmelde krænkelse af ophavsret og andre immaterielle rettigheder af brugere, der deler indhold på vores website, og svar på nogle ofte stillede spørgsmål angående vores regler. ”

Jeg vil med dette indlæg gerne støtte op om mine fotokollegaer og være med til at sikre at vores billeder ikke bliver kopieret og benyttet kommercielt – uden at ophavshaveren bliver kompenseret (økonomisk eller blot med en akkreditering).

Jeg skal da gerne indrømme at jeg af og til selv er i et dilemma på denne blog. For det sker at jeg falder over nogle billeder på bl.a. Facebook, fotorelaterede fora eller andre steder, hvorfra jeg henter viden, hvor jeg ikke kan finde navnet på ophavshaveren. Denne blog er ikke kommerciel, så jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne.

Kategorier:Causerier Tags: ,
  1. Carsten
    18. november 2013 kl. 11:40

    Som fotonørd må du være bekendt med http://www.tineye.com, hvor du kan søge en kæmpe database af billeder igennem, og se hvor et billede ellers har været brugt.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

