Forside > Kurser, Værktøjer > Lær at forstå blænde, lukketid og ISO fra computeren

Lær at forstå blænde, lukketid og ISO fra computeren

Canon har netop lanceret en hjemmeside, hvor du kan øve dig i at sætte lukketid, blænde og ISO.

Canon

Klik her for at komme til hjemmesiden

Du kan vælge at indstille disse 3 værdier manuelt eller vælge at køre i enten lukketidsprioritet eller blændeprioritet. Altså funktionerne M, S (nogle kameraer T eller Tv) og endelig A.

Mange der har anskaffet sig et DSLR kamera vælger at bruge Auto knappen, da de har svært ved at forstå det sammenhæng der er mellem de 3 værdier. Hvornår skal man lige bruge det ene frem for det andet og hvad skal man stille f.eks. blænden på. Jeg ved dette da jeg har undervist ganske mange fotografer på mine hold.

Og netop derfor kan jeg godt lide disse hjemmesider, der gør det muligt for dig at sidde hjemme foran computeren. Jeg har før omtalt hjemmesiden camerasim.com som faktisk er væsentlig bedre end Canons, som jeg omtaler her. Camerasim har dog det lille minus at hjemmesiden ikke virker på en iPad – men så kan den købes som en app.

Et lille minus ved Canons side her er at vælger du at stille kameraet på lukketid eller blænde (de to faneblade ved siden af Manuel (M), så får du kun lov til at flytte på henholdsvis lukketiden eller blænden. Det er for den helt nye måske OK, for derved lærer man hvordan kameraets computer ændrer lukketiden automatisk, hvis man justerer på blændeværdien, og omvendt. Men det er jo også muligt at justere ISO-værdien, selv om at man er i A eller T-mode. En højere ISO værdi giver hurtigere lukketider og man undgår herved rystede billeder ved lave lysmængder. Dette kunne denne hjemmeside godt have med. (Du kan læse min lille undervisningsserie om brugen af ISO her).

Er du god til engelsk, så har Canon faktisk skrevet en artikel om hvad det lige er der sker, når man justere f.eks. blænden fra F1.4 til F22. Du finder artiklen her.

Reklamer
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.