Forside > Gadgets, Mobilrelaterede, Værktøjer > Lysmåler til din iPhone

Lysmåler til din iPhone


Igår skrev jeg om en ny dims, der skulle sættes på din iPhone og derved gøre den til en lysmåler. En læser kommenterede dette indlæg med en henvisning til at der allerede findes applikationer til Smartphones, der får denne enhed til at virke som en lysmåler.

Jeg ville svare denne læser og henvise til et indlæg jeg har skrevet for lang tid siden om en af disse iOS applikationer, blot for at konstatere at dette blogindlæg lå som en halvfærdig  kladde. Så her kommer lige mit opdaterede review på applikationen: Pocket Light Meter

IMG_2464
Applikationen bruger kameraet på din Smartphone til at vurdere lyset i den lille røde firkant. Du kan flytte den røde firkant rundt i billedet og få værdierne her.

Du starter med at sætte en ISO værdi. Herefter vælger du om det skal være lukketiden eller blænden, som skal være bestemmende. Vælger du “Time” så justeres “Aperture” automatisk og vice versa.

Tryk på “Hold” knappen for at låse dine målte værdier. Trykker du på Save-knappen gemmes et billede i din billede-mappe på iPhonen med de målte værdier, en GPS lokation, dato og en tekst, som du selv kan skrive.

Der er naturligvis en del indstillingsmuligheder.
IMG_2465

Jeg kan ikke anbefale at brug det kamera, der vender mod dig selv, idet dette kameras “lysmåler” er ganske ringe. Og et lille fif: husk at pudse glasset foran kameraet for fedtede fingre.
Jeg har testet denne applikations målinger mod lysmåleren i mit Nikon D800 og må konstatere at mit kamera måler 2 stop ved siden af. Jeg har ikke haft muligheden for at teste applikationen mod en klassisk lysmåler. Det er noget tid siden jeg havde en klassisk lysmåler i hånden, så sammenligningen er ikke helt fair, men jeg finder at denne applikation er langsommere og mere tung at arbejde med.

App’en er gratis og kan hentes her. Ønsker du at slippe for reklamerne, så koster app’en kr. 7.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

