Forside > IPad, iPad Applikationer, Magasiner bøger og e-books > Læs Zinio magasinerne på din iPad

Læs Zinio magasinerne på din iPad


I går bloggede jeg om hjemmesiden Zinio.com, hvor man kan læse alverdens magasiner online.

Jeg hæftede mig ved deres iPad applikation, som jeg tænkte at jeg hellere måtte teste.

Zinio-2

Mit favorit magasin p.t. er det engelske “Digital Photographer”, som tidligere har haft sin egen applikation og som nu er at finde igennem Apples Bladkiosk. Så her kommer lige en sammenligning. Jeg lægger ud med Apples Bladkiosk:

I Apples Bladkiosk skal du først lige finde kategorien med “Kunst og fotografi”:

BladKiosk-1

Bemærk at der også er gratis magasiner!

Her vælger jeg så magasinet “Digital Photographer” og får dette billede:

BladKiosk-2

Bemærk at det er muligt at læse teksterne på billedet og derved få et indtryk af bladets indhold. Desuden har man en kort beskrivelse af dette indhold til højre.

BladKiosk-3

Her er så en ganske fed feature: jeg kan bladre i magasinet, for at se om de inspirerer mig. Det er godt nok i et lille format, men de virker absolut efter hensigten. Nu er det så at købe bladet. (Her har jeg så lært at f.eks. 6 måneders abonnement betyder de kommende 6 blade, og ikke de 6 blade over en længere periode, som jeg vælger at købe).

Nu downloades bladet, mens jeg kan lave noget andet på min iPad.

Nu kan jeg vælge at gå ind på dette blad og dette billede fremkommer:

BladKiosk-6

Selve bladet lader sig læse i bred- og højformat. Skal du læse teksten, så kan du zoome ind på den. Jeg foretrækker højformat, som giver mig en side af gangen.

Jeg kan søge i bladet. Jeg kan have bogmærker i mine blade. Jeg kan udveksle bladet med andre. Links i bladet kan jeg åbne i en browser og meget mere. Blade jeg har købt ligger nu på min iTunes konto, og vil kunne downloades igen, såfremt jeg skifter iPad.

Review på Zinio’s applikation:

Først skal du downloade applikationen, som er gratis. Klik her for link til iTunes.

Når applikationen er hentet og åbnet op på din iPad, så får du dette billede.

Zinio_7

Her kan du vælge imellem forskellige kategorier, som man har samlet magasinerne i. Her har så adgang til alverdens magasiner.

I settings menuen i nederste højre hjørne har du mulighed for at oprette en konto, hvilket betyder at dine indkøb vil blive gemt.

Du skal nu ind i kategorien “Kunst” og her vælge “Fotografi” i menuen til højre og op dukker dette billede:

Zinio_5

Her har du muligheden for at vælge imellem de ganske mange magasiner (og bøger), som har relation til denne kategori.

Vælg nu det magasin du vil abonnere på. (til dette review viser jeg samme magasin, som ovenfor. Men jeg har valgt ikke at købe samme magasin to gange, så derfor vil efterfølgende billeder, vise et andet magasin).

Zinio_4

Her kommer så et minus: jeg kan ikke bladre i magasinet, som jeg kunne i iTunes bladkiosk. Hertil kommer det er ikke lige så let at læse noget på magasinets forside, og teksten til højre er ikke en beskrivelse af magasinets indhold, men om hele magasinet.

Når man så har købt magasinet, så downlades det (imens man checker sine mails), og følgende billede dukker op:

Zinio_1

Jeg kan læse magasinet mens det downloades (jf. tallet 56% i topbaren). Jeg har mulighed for at indsætte bogmærker. Henvisninger i magasinerne til hjemmesider åbnes op i Zinios egen browser (med mulighed for at åbne op i Safari-browseren)

Men her får Zinio så klar fordel!. Jeg kan også læse mine indkøbte magasiner på min PC eller andre enheder:

Zinio-2

Så tilbage på min PC, så loggede jeg ind med min nyoprettede Zinio konto og der lå mit netop indkøbte magasin:

Zinio-8

For at læse magasinet, skal man installere Adobes/Zinio’s Reader (dokumentet er DRM-beskyttet mod fri distribution).

Når programmet er installeret så fremkommer det valgte magasin på hele min store skærm:

Zinio-10

PC-versionen af Zinio giver ganske mange gode funktioner:

  • Jeg kan printet magasinet ud, enten udvalgte eller alle sider.
  • Jeg kan dele det jeg har på skærmen med andre via twitter, Facebook, MySpace, Digg, indlejring og bare et link.
  • Jeg kan indsætte bogmærker
  • Jeg kan også lave udklip (som en slags bogmærker) men ikke eksportere disse udklips, f.eks. til brug på min blog her.
  • Søgemaskinen er hurtig og lister de steder, hvor mit søgeord er fundet i en oversigt til venstre.
  • Zoom funktionen er ganske kraftig og god
  • Overbliksbilledet er ligeledes godt.

Jeg er imponeret!

 

Samlet konklusion:

At læse artiklerne foregår stort set på samme måde. Der kan læses horisontalt eller vandret (2 sider). Der kan zoomes ind og teksterne er lette at læse. Så her står det lige!

Jeg kan godt lide at jeg kan bladre i et magasin før jeg køber det. Jeg kan også godt lide at jeg i Apples kiosk får et kort oversigt over magasinets indhold. Men her slutter iPadens fordele. Hertil kommer at jeg må acceptere at mine indkøbte magasiner kun kan læses på min iPad.

Og dette er så absolut også klart den største fordel ved Zinio, hvorved applikationen fremover kommer til at være min favorit. For jeg vil have friheden til i morgen at købe en Windows Phone 8 Surface eller tilsvarende Android enhed, altså slippe for at være bundet til min iPad og Apple.

Jeg kan godt lide PC versionen i kombinationen med min iPad version.

En lille ekstra bonus ved Zinio er at de lægger nogle gratis appetizer ud til f.eks. iPaden, som man så kan læse. Her er tale om artikler fra de forskellige magasiner, artikler og andet gratis materiale.

Zenio ligger nu forrest på mit skrivebord (også på PC’en og laptoppen)

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

