Forside > Android, Causerier, IPad, iPad Applikationer, Modelfotografering, Sider på nettet > Apple censur igen: Man forbyder appen 500px!

Apple censur igen: Man forbyder appen 500px!


Det er bare ikke i orden at vi skal underlægges Apples censur. Det gør mig ganske vred!

En af de absolut bedste applikationer til min iPad er applikationen, der viser mig de mange billeder på 500 pictures. 500px er et af de flotteste og bedste gallerier her på internettet, hvor kvaliteten er ganske høj. Jeg nyder tit de billeder, der bliver lagt op her, og bliver altid meget benovet, men også inspireret.

Jeg har tidligere blogget om 500 px her. Så kender du ikke denne applikation eller hjemmesiden, så klik her. Klikker du på billedet herunder kommer du til deres hjemmeside.

500px-2På 500px kan du blive inspireret indenfor forskellige genre. Der er f.eks. landskabsbilleder, artitektur, dyr, sort&hvid og også genren “Nude”.

Det er faldet Apple’s censur for brystet at man  kan se halvt eller helt nøgne mænd og kvinder på den iPad applikation, der viser dig hjemmesidens flotte billeder.

Det er en superfed applikation, fordi den hurtigt henter thumbnail billeder ned, selv når du ikke er på WiFi og billederne i fuld størrelse kommer ligeledes hurtigt på din skærm. Desuden nyder jeg ved pauser eller mens jeg sidder og følger med i en TV-udsendeles at bladre gennem dagens uploads.

Jeg sad her forleden og så en dansk TV udsendelse, hvor det udtalte ord “fuck” blev beepet ud. Jamen hvad ligner det i et land, der værner om ytringsfriheden. Jeg ser da ofte ordet “pik” (undskyld hvis jeg forarger) i oversættelserne af TV-film. Vi skal for pokker ikke have puritanske amerikanske regler lagt ind over os. At Apple vælger at udøve denne censur finder jeg stærkt problematisk. Det betyder at vi iPad brugere altid skal igennem dette filter. Hvad filtrerer Apple ellers væk ?

For nogle år siden var det Ekstrabladet, der ikke kunne få godkendt deres app, fordi de viste Side 9-pigen.

Hmm…jeg venter spændt på Microsofts Surface!

Folkene bag 500px forstår ikke Apple’s censur, og slet ikke at den kommer nu, hvor appen har mere end 1 mio. download over de sidste 16 måneder. Og slet ikke når man netop har arbejdet på at sikre bedre filtre til netop ikke at vise “nude” billeder, med mindre at du er logget ind og har accepteret at du ikke er en følsom person, der ikke kan tåle at se nøgne mennesker.

For os, der har downloaded applikationen, så virker den endnu. Alternativet er at skifte til Samsungs andoird basserede enheder, for her kan du også få en 500px-app 🙂

 

  1. 23. januar 2013 kl. 11:02

    Det samme er sket for Peter Øvig’ hippie bøger, det er da for latterligt
    http://hippienu.dk/node/358

  1. 7. februar 2013 kl. 23:16

Kom gerne med en kommentar.

