Forside > Gadgets, Udstyr > Review på håndledsrem til Nikon

Review på håndledsrem til Nikon


Jeg har det meget faste princip at ens kamera skal være fremme ved hånden og ikke i en kamerataske. Man fanger ikke de gode motiver, hvis man først skal have kameraet ud af en taske. Jeg havde aldrig nået at tage dette skønne billede, hvis ikke jeg havde kameraet ved hånden. Aya Jeg foretrækker at have mit kamera i hånden, men det er tungt at gå og holde godt fast om grebet. Til mit tidligere kamera, Olympus E-3 kamera havde jeg købt en håndledsrem, som jeg var ganske tilfreds med. Remmen aflaster dit fysiske greb omkring kameraet, hvorved du slapper mere af i fingrene. Endelig giver remmen også en anden stabilitet.

Så ud på det store farlige internet for at finde en håndledsrem til mit Nikon D800. Jeg fandt mange forskellige, men med min tidligere erfaring, så havde jeg nogle klare krav. Her er et par af de vigtigste:

  • Remmen skulle “gå så tæt” på det øverste monteringsbeslag som muligt. Herved generes pegefingeren ikke (uddybes længere nede)
  • Monteringen forneden skal være så enkel som muligt.
  • Selve remmen skal være bred, så den støtter behageligt hen over håndryggen.
  • Beslaget under kameraet skal ikke være klodset.

I mine øjne, så kunne Nikon lære lidt af Olympus’ beslag. Se på tegningen herunder. Øverst til venstre, billede 1, er det beslag på Olympus’ kamera, som remmen skal igennem for oven. Bemærk at remmen kan spændes helt tæt til kameraet. Billede 2 viser det beslag, som Olympus har under deres batterigreb: igen smart tænkt, for man kan nu montere en håndledsrem helt tæt på kameraet. Og dette sker uden at man skal have et beslag skuet fast under kameraet.

På billede 3 ser du det beslag, som er at finde på mit Nikon D800, og på sidste billede 4 ser du underdelen af batterigrebet. Det øverste monsteringsbeslag, billede 3, kommer til at betyde at denne “nøglerem” kommer til at hvile på din pegefinger, og der er ingen steder at montere remmen på undersiden.

håndledsrem

Så efter lang tids søgen fandt jeg frem til denne “originale” håndledsrem på ebay.com. Jeg havde været rundt i forskellige fora og forespurgt, hvorefter jeg havde vurderet de forskellige anbefalinger, hvilket resulterede at jeg hele tiden vendte tilbage til nedenstående løsning.

Nikon-AH-4-Leather-Hand-Grip

Nikon håndledsrem

Jeg var usikker på om jeg kunne forholde mig til at denne rem skulle spændes fast over håndledet. Anyway remmen blev bestilt på ebay og kostede mig ca. kr. 200,- .

Nu har den så siddet på mit kamera i små 14 dage og jeg er ikke supertilfreds med løsningen. Når slet ikke på niveau som den gode løsning, som jeg havde på mit Olympus kamera.

Pladen på billedet – D –  her over skal monteres under kameraet. Snippen A, der er øverst til venstre monteres i det øverste monteringsbeslag (billede 3 ovenfor). Remmen B og beslaget C bruges til at spænde remmen om håndledet, som vist ovenfor.

Her er et par at mine plusser og minusser:

  • Beslaget i bunden betyder at kameraet ikke kan stå af sig selv mere på denne måde.
  • Hullet i beslaget passer til beslaget til mine stativer
  • Hullet i beslaget passer til min R-strop. Dog havde jeg foretrukket at denne rem kunne monteres på beslaget, som f.eks. denne bundplade – M-plate.
  • Fint at monteringsskruen er forsænket i pladen.
  • Monteringen foroven – A og 3 er usmart og irriterer pegefingeren, se billedet nedenfor. Selv om man har forlænget læderstykket, så rucher dette stykke ned, hvorved stykket her (den røde ring) generer pegefingeren.
  • Remmen B – C som jeg spænder om håndleddet er god, når jeg går rundt i byen, for kameraet “hænger” nu sikkert i min hånd. Det brede “læder” stykke giver en god støtte over håndryggen.
  • En tyv kan ikke rive kameraet ud af hånden på mig, når jeg spænder denne B – C – rem. Til gengæld, så bruger jeg ikke denne del, når jeg f.eks. er på et model fotoshoot, hvor jeg hele tiden skal rette andre ting, rette på modellen, checke noget på mine iPad, osv. Her er denne del i vejen.
  • Det er svært for mine fingere at komme til +/- knappen, mode-knappen eller Rec-knappen på toppen. Her må jeg bruge venstre hånd.

Nikon AH-4

Min konklusion: Nikon kunne godt tænke lige så smart som Olympus her mht. til monteringsbeslagene, især i batterigrebet. Jeg tror det kunne ende med at jeg investerer i M-pladen (om end den koster godt 420,-) eller også finder jeg en lokal smed, der kan hjælpe mig. Det er ikke optimalt, men acceptabelt. Remmen beholder jeg på kameraet. Og skulle jeg tage den af, så vil jeg med sikkerhed bruge den på mine ferier.

Der findes mange andre remme på nettet, som anført ovenfor. Jeg vil absolut have fokus på det beslag, der skal bruges monteres under kameraet. Det må ikke være klodset, og slet ikke en skrue, der stikker ud. Det skal være muligt at montere et kamerastativ eller en R-Strop i beslaget, for det vil da være irriterende at skulle afmontere håndledsremmens beslag for at montere f.eks. beslaget til dit stativ.

Link til ebay.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

