Forside > Fotoshoots, Kamerateknik > Når kameraet skal med ud i kulden

Når kameraet skal med ud i kulden


Forleden havde jeg været ude for at fotografere i det smukke snevejr. Da jeg kom hjem i varmen, tænkte jeg mig ikke, men trådte kold ind i den varme stue.
Jeg tog mit kamera frem og skulle have memorykortet ud, da jeg konstaterede min fejl: glasset på mine objektiver duggede til af den kondens, der opstår når kulde og varme mødes. I værste fald kan dette betyde at der på indesiden af glassene opstår små vanddråber, som tørrer ud og efterlader en lille ring på glasset. En ring som du ikke kan fjerne uden en dyr reparation.

Jeg skyndte mig ud af stuen og tænkte, at jeg havde været et fjols, især fordi jeg jo godt vidste dette.
Jeg tænkte at dette var da en blogindlæg værdigt, men inden jeg nåede til tasterne, så læste jeg Keld Bendtsens artikel på Zoom online om netop det samme.

20130116-192550.jpg

Læs mere om denne gode artikel her, og undgå at ødelægge dit udstyr.

Heldigvis skete der ikke noget med mit udstyr🙂

Kategorier:Fotoshoots, Kamerateknik
  1. Søren Neergaard
    17. januar 2013 kl. 14:53

    – og når I så har været ude i kulden, så er der ofte et problem med duggede linser, når I kommer hjem og tager kameraet ind i varmen. Fugtigherden kondenserer sig uværgerligt på og i linsen og elektronikken.
    Hvordan undgår man så det – ganske simpelt, du tager en plastikpose og stopper kameraet ned i. Den åbner du først igen, når temperaturen har nået stuetemperatur.
    Hvis du har haft din fototaske med flere linser og kamerahuse med ude, så tager du en sort affaldssæk og stopper hele menageriet ned i den – og åbner den først et par timer senere.

    Hilsen
    Søren

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

