Forside > Kamerateknik > Lær at forstå hvordan du bruger ISO skalaen til at skabe bedre billeder – del 3 af 3

Lær at forstå hvordan du bruger ISO skalaen til at skabe bedre billeder – del 3 af 3

I denne sidste del af min gennemgang af ISO-skalaens betydning for vores billeder, skal vi se på ISO støjen på vores eget kamera.

Hvis du ikke har læst de tidligere indlæg i denne serie, så klik her for første del og især her for anden del, hvor jeg forklarer ISO støj.

ISO Støj3

Det vi gerne vil undgå er billedet til højre, hvor ISO støjen er tydelig. Billedet til venstre er taget ved ISO 100, og det til vendtre ved ISO 800.

Så dagens lille øvelse går ud på at finde vores eget kameras “smertetærskel” mht. ISO Støj. 

Det er faktisk en vigtig lille øvelse, som du kun skal lave denne ene gang.

Du kan sagtens lave denne lille øvelse om aftenen. Tag dit kamera frem og har du mulighed for det, så sæt det fast i dit kamerastativ. Har du ikke et stativ, så stil det på et bord og understøt det, så det står på samme måde under hele denne lille øvelse.

  1. Peg kameraet hen i mod et sted i rummet, hvor der er rimeligt med lys.
  2. Fokuser gerne på een bestemt ting, der skiller sig ud fra baggrunden med lidt farver.
  3. Vælg nu programmet A (blænde værdi)
  4. Zoom helt ud (så du får maksimalt med)
  5. Drej på hjulet ovenpå eller foran på kameraet og drej mod lavest muligt blændeværdi f.eks. F 3.5
  6. Find nu ISO knappen på dit kamera eller i din menu
  7. Vælg laveste ISO: 100
  8. Tag et billede
  9. Gå nu tilbage til pkt. 7, men vælg næste trin på din skala op ad. Tag et billede og gentag denne proces til du har taget et billede ved hver ISO værdi.

ISO skala

Du har nu 12 – 18 billeder afhængig af mulighederne i dit kamera.

Hent nu disse billeder ind på din computer og se dem på skærmen, hvor du lettere kan studere detaljerne på de enkelte billeder og sammenligne. Når du ser billederne igennem, så vil du snart kunne se hvordan ISO-støjen dukker op, når du kommer op af ISO skalaen.

Nu skal du selv vurdere, hvor din smertegrænse er, altså hvornår synes du at der er for meget støj på dine billeder! Noter dig ISO værdien for din smertegrænse, så den ligger i baghovedet fremover.

Det er som skrevet tidligere meget forskelligt fra kamera til kamera, hvornår denne støj optræder. Og det er naturligvis også en personlig smag. Men det er vigtigt at du husker denne smertegrænse, når du fremover skal bruge en højere ISO værdi, for at opnå et højere lukketid.

Lidt fif:

Mange har kameraet stående på ISO AUTO. Herved vælger kameraets computer selv en værdi på skalaen. Jeg har bare oplevet at automatikken ikke går et trin af gangen, men måske springer straks fra ISO 100 til ISO 800! Og på det omtalte kamera, så havde jeg en smertegrænse ved ISO 800😦 Det betød at jeg ikke benyttede ISO Auto, men altid selv styrede mit ISO valg.

Skal man så acceptere billeder, hvor der er for meget støj på. Jamen det kan du blive nød til. Da min søn spillede om Danmarks mesterskabet, så skulle jeg have minderne med hjem, selv om jeg var klar over at det ikke blev en kvalitet, der ville give flotte prints. Men vigtigere var også “dagbogsminderne”, når vi om mange år skal sidde med mine børnebørn og se billeder af deres far……🙂

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.