Forside > Kamerateknik > Lær at forstå hvordan du bruger ISO skalaen til at skabe bedre billeder – del 2 af 3

Lær at forstå hvordan du bruger ISO skalaen til at skabe bedre billeder – del 2 af 3


I går forklarede jeg hvordan vi bruger ISO værdien til at få bedre lukketider. Har du ikke læst det endnu, så klik her inden du går videre.

Mit indlæg sluttede jeg af med et stor MEN! For konklusionen var jo at jo højere ISO værdi, desto højere lukketid kunne vi opnå. Og her kom så min MEN, for vi kan desværre ikke bare vælge altid at have kameraet sat til højeste ISO værdi.

Forklaringen hedder ISO-Støj!

ISO Støj

Umiddelbart ville du vurdere at billedet her ser noget uskarpt ud, ikk’ ?

Men her er reelt tale om ISO støj, som du meget bedre kan se, hvis jeg tager et udsnit af ovenstående billede og zoomer ind:

ISO Støj

Nu ser du meget tydeligere uskarpheden. Billedet er “grynnet” i sin struktur og det holder jo ikke!

Så lad os lige se hvad det er der sker. Jeg skal gøre det ganske enkelt i den tekniske forklaring her:

Sensor - ISO

Du skal se ovenstående figur som sensoren i dit kamera, der fander billederne, som du ønsker at tage. Hver blå prik svarer til én pixel. Dette betyder at tager dit kamera billeder på 12 mio. pixel, så er der 12 millioner små pixel inde i denne firkant.

Når man sætter strøm til hver eneste pixel, så genereres der varme. Denne varme har jeg illustreret med rødt her over. Det der sker er at denne røde “farve” også kommer med på billederne, og derved opstår ISO Støj😦

ISO Støj er et af de områder, som kamera producenterne arbejder rigtigt meget med i disse år. For man vil gerne gøre kameraerne små og kompakte. Det betyder også at man gerne vil lave mindre sensorer. Og når sensoren bliver mindre, så skal der være 12 millioner pixel på mindre plads og derved kommer der mere ISO støj med på billedet.

Producenterne bliver bedre og bedre, men der er stadigvæk et stykke vej.

Et par fif:

Står du og skal skal købe et nyt kamera, så tag og lav en ISO – støj test (del 3 af denne lille serie). Vurder kameraets støjgrænse. For hvis du ved at du gerne vil tage billeder under dårlige lysforhold og endnu værre af situationer, der kræver gode lukketider (det kunne være sportsbilleder taget i en sportshal), så bliver du udfordret.

Min søn spillede på et tidspunkt basketball på topplan. De løb stærkt og ofte foregik kampene i sporshaller, hvor lyset ikke var super optimale for et kamera. Og mit udstyr kunne den gang kun klare en blændeværdi på F 5.6 når jeg skulle zoome ind på ham, når de løb rundt på banen. Resultatet blev at jeg aldrig kom hjem med et billede, der var så godt at jeg ville printet det ud og hænge det op, ganske enkelt fordi der var for meget ISO støj på billedet.

Så ha’ meget focus på ISO støj.

Læs sidste del i morgen, hvor jeg runder serien af med en kort øvelse.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

