Forside > Fototeknik > Forstå flashens lysstyrke

Forstå flashens lysstyrke


Da jeg underviste nybegyndere, kom vi en smule ind på brugen af flash, f.eks. fill-in-flash teknikken, mv. Det var sjældent at jeg turde indlade mig på at forklare en meget vigtig faktor ved styrken på flashen på disse kurser, da jeg formodede at det ville forvirre den grundlæggende lære.

Så derfor råder jeg bod på dette og tager en kort forklaring på det her:

Når vi taler om at gå et trin op eller ned på blændeskalaen, skalaerne for lukketid eller ISO, så siger den teorestiske viden også at vi fordobler eller reducerer den givne lysmængde i samme forhold.

Det samme gør sig IKKE gældende, når vi taler om flashen!

Jeg skrev i går om at vi kan skrue op eller ned styrken på vores indbyggede flash (Se link her).  – Det kan vi forresten naturligvis også på vores eksterne flash.

Men her spiller afstanden til det motiv, som vi ønsker at belyse også ind!

Lad mig illustrere det med denne tegning:

flash

Lad os forenkle det og definere at der er blot en meter mellem den mørkeblå firkant og de lyseblå firkanter. Når vi træder blot en meter tilbage fra vores motiv, så skal flashen nu oplyse en flade der er 4 gange så stor, hvorved styrken reduceres til en fjerdedel!

Det er vigtig grundlæggende viden!
Altså at afstanden mellem lyskilden og motivet reduceres kraftigt blot vi ændrer denne afstand lidt. Bruger du f.eks. en reflektor, eksterne flash eller flashanlæg, så er dette grundviden.

Matematikken bag dette kan du læse mere om på Wikipedia her. Men kort forklaret så betyder ovenstående tegning af rykker du en yderligere afstand fra motivet, så skal lyset ramme en flade på 9 af de lyseblå firkanter, altså bliver lysets styrke nu reduceret til 1/9 del.
Reelt kender du godt til dette: tænk blot på en lygte. Jo længere væk den skal oplyse, desto svagere er lyset langt væk. Jamen tænker du jeg har en af de der MAC-lights, som jeg kan skrue på og så bliver lyskeglen mere spotagtig. ….lige netop!

Men lad mig lige gå et skridt tilbage, inden jeg tager den med spotlyset:

Vores kameraer hjælper os gudskelov de fleste gange. I det øjeblik at du trykker udløseren halvt ned (og flashen er aktiveret/oppe), så fortæller kameraets lille klik lyd, at der er så og så langt hen til det motiv, du har stillet skarpt på. Det fortæller også hvordan kameraet har målt lyset på og omkring dit motiv, og disse informationer bliver nu sendt til din flash, som regulerer lysets styrke i forhold til dette.

Bruger du en ekstern flash, så har disse en zoom-funktion, der betyder at selve lampen skubbes frem (eller tilbage) i flashens hus. Skubbes lampen frem, så kommer lyset ud med en stor spredning og omvendt. Dette kan din indbyggede flash ikke.

Flash teknik

 

Kategorier:Fototeknik Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

