En tur i skoven med Eye-Fi kortet


Dette indlæg er en fortsættelse af mit indlæg om Eye-Fi-kortet, som jeg bloggede om her forleden.

I dag skulle Eye-Fi kortet og samspillet med min iPad testes ude i en skov, langt fra ethvert trådløst netværk. Vi var to fotografer og en model, der skulle arbejde med et elvertema.

Jeg havde sat mit kamera op, så jeg skød billeder i både RAW og JPG. JPG-billederne var sat op til laveste opløsning. RAW billederne blev gemt på kameraets CD-kort og JPG-billederne på Eye-Fi kortet.

Elverpigen

Vi skød en masse billeder og brugte iPaden til at se de sidste skud igennem og derefter foretage justeringerne. Modellen var glad for at se billederne i stort format, og kunne straks se, at hun f.eks. ikke skulle åbne munden så meget, altså detaljer, som man ikke lige ser på kameraets skærm.

Da shootet var overstået og vi var ved at pakke sammen, kiggede vi lige billederne igennem og enedes om de bedste skud. Alle gik fra shootet med en klar fornemmelse af der var mange gode skud.

På den tekniske side, så lærte jeg også nogle fif, som jeg straks bringer videre:

  • på mit 8Gb Eye-Fi kort er der kun plads til godt 90 billeder. Her kommer Eye-Fi-funktionen  “Endless memery” ind. Funktionen gør at billedet slettes fra SD-kortet, så snart det er overført til din iPad/PC/Mac. Dette fungerer ganske fint, hvis ens kamera har plads til 2 memorykort, som mit.
  • alle ens testskud bliver også overført🙂
  • Eye-Fi softwaren på iPad’en tillader ikke at zoome eller slette et billede. Her er man nød til at gå ind i standard foto-appen. Her er klart et behov for en opdatering af softwaren.
  • Hvis jeg alligevel lige ville checke et billede på mit kamera, så oplevede jeg at billedet forsvandt fra skærmen, fordi billedet samtidigt blev overført til iPaden (som lå lidt længere væk)
  1. cyberfezzor
    29. december 2012 kl. 22:41

    En ide er at sætte kortet op så det først sletter dem når kortet er halvt fyldt. Så har du stadig mulighed for at se dem på kameraet.
    Tak for din erfaring med kortet

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

