Forside > Android, Gadgets, Modelfotografering, Udstyr > Trådløs tethering med et Eye-Fi kort

Trådløs tethering med et Eye-Fi kort


Når jeg er ude og tage billeder til f.eks. bryllupper, så vil jeg gerne vise brudeparret billederne vi netop har taget. Det er altid godt at vise sine modeller resultatet, og måske bruge billedet til at rette en positur, et smil eller andet ved det næste billede.

Du har sikkert set studiefotografer fotografere direkte til en stor skærm. Dette kalder man “tethering”.

Normalt bruges et kabel mellem kamera og pc, bl.a. fordi overførselshastigheden er ganske hurtig.

Jeg har tidligere taget mit memorykort ud af kameraet og overført billederne til min iPad. Nu kunne modellerne og jeg vurdere resultaterne. Men det tager noget tid at overføre billederne til en iPad.

Så jeg satte mig for at undersøge hvordan jeg kunne overføre mine billeder trådløst til min iPad.

Eye-Fi logo (Custom)

Her havde jeg læst mig frem til, at det skulle jeg kunne med et Eye-Fi – memory kort.

Her er tale om et SD-kort til billeder og video med indbygget WiFi. Det vil altså sige at man installerer et program på sin PC, Mac, iPad, iPhone eller Android telefon og kan nu overføre billederne fra kameraet til en af disse enheder via WiFi.

Så forventningerne var store, da jeg pakkede kortet ud. Først skulle det konfigureres gennem programmet på min PC. Først skal man lige have en gratis Eye-Fi-konto, og dernæst skal de forskellige WiFi-netværk, som man bruger sættes op på SD-kortet. Der er forskellige optioner, som man kan konfigurere,  bla. at overførte billeder automatisk slettes fra memorykortet, oprettelse af et webgalleri, overførselsmulighed til Facebook, mm.

Den vigtigste option for mig var opsætningen af “Direct Mode”, som skulle konfigurere SD-kortet, så det kunne bruges til min iPad, vel og mærket, når jeg stod ude i naturen langt væk fra et trådløst netværk!

Eye-fi center

Alt hvad jeg skulle var at aktivere funktionen med at markere en checkbox. Denne funktion betyder at SD-kortet sammen med min iPad etablere et WiFi-netværk med en rækkevidde på ca. 25 meter udendørs og 12 meter indendørs, altså når der ikke er en anden WiFi forbindelse, der kan benyttes.

Og her kommer et lille fif: Jeg satte mit kamera op til at tage billeder i både RAW og JPG, og jeg valgte laveste opløsning til JPG-billederne (3680×2456). Endvidere er det muligt på mit kamera (Nikon D800) at opdele disse billeder, så RAW-billederne bliver gemt på et CF-kort og JPG-billederne på SD-kortet (=Eye-Fi-kortet), da kameraet kan have begge typer på samme tid.

Herefter var det så blot at downloade applikationen til min iPad. Så snart den var downloaded, skulle jeg indtaste det brugernavn og password, som jeg havde oprettet tidligere. Applikationen hentede nu mine opsætninger til bl.a. dette Direct Mode-netværk og satte applikationen helt op. Det var ganske let.

Nu var det blot at indsætte kortet i kameraet. Mit kamera er forberedt til WiFi og har etableret et samarbejde med Eye-Fi. Det lille WiFi-signal, som jeg har markeret herunder viser at kameraet nu kommunikerer med Eye-Fi-kortet.

Eye-Fi Nikon_resize

Den første test forløb helt problemfri: WiFi-forbindelse via husets netværk. Jeg gik lidt rundt i huset og skød nogle billeder og kunne konstatere at billederne blev smukt overført til min PC samt min iPad.

Den næste test måtte jeg langt væk fra husets netværk for at teste, altså teste om det netop blev etableret dette Direct Mode forhold mellem kameraet og min iPad, og ja søremer så: JPG-billedet bliver hurtigt overført til min iPad.

Konklusion: absolut en god investering for ca. kr. 350,- (for 8Gb)!
Jeg kan nu tage vise mine modeller på iPad’ens store skærm, hvordan billedet ser ud. Mine brudepar vil straks kunne se resultatet og jeg vil hurtigt få en god indikation om billedet er godt i komposition, skarphed, focus, farve, osv.

Klik her for at læse mere på SanDisk's hjemmeside

Klik her for at læse mere på SanDisk’s hjemmeside

Det næste jeg skal have testet er muligheden for at sætte Eye-Fi kortet op til min iPhones “internetdeling”, så jeg kan overføre de billeder jeg tager direkte til min laptop eller iPad, der står et helt andet sted. Det kunne være en sjov ting at bruge ved et bryllupsshoot, hvor jeg er ude og fotografere brudeparret og så bliver billederne overført til min laptop, der står i selskabslokalet ved de ventende gæster🙂

Bemærk at det kort, som jeg havde anskaffet mig var SanDisks udgave af Eye-Fi kortet.  Jeg havde fået oplyst at SanDisk havde overtaget Eye-Fi og valgte derfor at prøve dette, fremfor Eye-Fi’s egne kort. Den udgave, som jeg valgte, kunne ikke uploade RAW filer trådløst.

 

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 29. december 2012 kl. 22:26

Kom gerne med en kommentar.

