Forside > Billedbehandling > IPTC-data medtages, når du uploader billeder til Facebook

IPTC-data medtages, når du uploader billeder til Facebook


Se dette var jeg faktisk ikke klar over, men opdagede dette ved et tilfælde.

Lad mig først lige forklare hvad IPTC-data er: I begyndelsen af 1990’erne blev nogle kloge hoveder enige om at skabe en standard mht. udveksling af data mellem de forskellige nyhedsleverandører og aviser. Organisationen hedder International Press Telecommunications Counsil, heraf IPTC.

Nogle af de data, som man kunne koble på billeder, blev samlet under betegnelsen IIM (Information Interchange Model), og indeholder f.eks. oplysninger om fotografen, så som navn, adresse, kontaktoplysninger, men også nøgleord (tags/keyword) og en beskrivelse af billedet.

IMM data kan knyttes til JPG-formatet, samt TIFF og PNG.

IMM-data må ikke forveksles med EXIF-data, som er tekniske informationer om billedet, så som størrelse.

EXIF-data, der oplyser tekniske data om billedet

Jeg er begyndt at udfylde disse IPTC (IIM) oplysninger. Dette sker samtidig med at jeg indlæser billederne fra mine memorykort. Jeg gør det for at sikre at mine kontaktoplysninger står på billedet samt gøre opmærksom på at jeg har rettighederne til billederne.

Herunder kan du se et eksempel på dit data, som jeg udfylder. Læg især mærke til min tekst ved “Copyright Notice”:

Jeg tænkte ikke mere over dette, indtil jeg så mine billeder uploaded på modellens Facebook side, og her havde Facebook ganske enkelt kopieret denne tekst med ind!

Ja, jeg er klar over at man kan redigere i denne tekst på Facebook, men det havde min model altså ikke. Og det er jo ganske fint.

 

 

Kategorier:Billedbehandling Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

