Forside > Billedbehandling > Teenagere siger nej til billedmanipulation

Teenagere siger nej til billedmanipulation


I dagen udgave af Politiken har journalisten Sebastian Gods skrevet en spændende artikel. Artiklen tager udgangspunkt i en amerikansk tendens, hvor unge teenagere tager afstand fra billedmanipulation og faktisk har fået amerikas ældste ungdomsmagasin til at ændre politik.
Jeg er ikke teenager, men deler faktisk holdning med denne tendens. Men jeg er jo ikke bedre selv end at jeg for nogle uger siden bloggede om et stykke software (link), der gør det let at skabe ‘marcipanhud’, rette rynker ud, osv.
Jeg ved at jeg selv godt vil acceptere at man cloner bumser og urenheder væk. Sorte rander under øjnene vil jeg også acceptere at de bearbejdes. At gøre øjnene lidt lysere, som har en stærk effekt på et portrætbillede, ligger vel i gråzonen, sammen med en eller anden grad af ‘marcipanhud’.
Men manipulation af kroppen er ikke acceptabelt.
Jeg havde et shoot forleden, hvor jeg havde et godt billede af denne model, som desværre stod på en måde, at hun kom til at se bredere ud end hun reelt er. Jeg sad sent om aftenen og fik lyst til at teste værktøjet ‘Liquify’ i Photoshop. Hold da op hvor var det let at justere billedet.
Jeg lagde billedet op til modellen, som straks spurgte mig om jeg havde manipullerert billedet. Jeg fik det dårligt med billedet, for ja, jeg havde jo indirekte sagt til hende at jeg syntes hun så bedre ud med min manipulation. Jeg slettede billedet med det samme og sad længe med røde ører. Det var slet ikke hensigten, men jeg måtte acceptere at også jeg åbenbart var påvirket af nogle idealer.
Så læs dagens artikel. Jeg ved ikke om den vil være at finde på hjemmesiden, men finder du den, så smid gerne et link her i kommentarerne😉

20120718-080517.jpg

  1. 18. juli 2012 kl. 06:31

    Interessant oplæg. Når jeg redigerer billeder strækker jeg mig til at lysne øjne. En bums i fuld flor vil jeg også tage mig af, men ikke et modermærke eller andre naturlige “urenheder”. Her er linket til artiklen i Politiken: http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1692173/teenagere-goer-oproer-mod-manipulerede-billeder-i-ungdomsmagasiner/

  2. 18. juli 2012 kl. 21:19

    Jeg kommer altid til at tænke på at man vil se tilbage på “photoshop portræt”- / “marcipanhud”-stilen som på C. G. Pilo’s rokokostiliserede malerier af de kongelige; De havde også urealistiske elementer i form af (for) store øjne og andre af datidens forvrængede skønhedsidealer.

    Men det er et fedt initiativ af hende der satte underskriftindsamlingen igang. Der skal en modvægt til det som salgsstyrede fotoredaktører har udgivet af uopnåelige glansbilleder.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

