Forside > Udstyr > Hvilket hoved skal jeg bruge til mit stativ

Hvilket hoved skal jeg bruge til mit stativ


I går bloggede jeg om at købe det rigtige kamerastativ (link).

Men det er absolut lige så vigtigt at købe det rigtige hoved til sit stativ. Så lad mig lige kort forklare de to grundlæggende modeller, som jeg kalder “kuglehovedet” og “panoramahovedet”.

Kuglehovedet:

Der er kun eet  håndtag, der spænder kameraet i den vinkel, som du gerne vil have. Når du løsner dette håndtag, så mister kameraet hurtigt sin position i dette hoved. Dette giver en stor fleksebilitet og kameraet kan let vinkles i alle retninger.

 

Panoramahovedet:

Her er oftes to håndtag, der skal bruges til at ændre kameraet vinkel. Et håndtag til den horizontale vinkel og en til den lodrette/vertikale. Dette hoved er især godt til panoreringer, da du ikke mister kameraets horisontale position, hvis du løsner det håndtag, der retter den vertikale position. Man ser også denne type hoveder til videooptagelse.

Er du til makro, produktbilleder, landskabsbilleder og især panorama billeder, så skal du overveje et “panoramahoved”. Jeg bruger selv mest kuglehovedet, men har også bandet et par gange eller ti, når jeg lige skulle finindstille kameraets position, blot for at konstatere at jeg kom til at løsne håndtaget for meget og nu skal finde positionen helt på ny.

Kategorier:Udstyr Tags: ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

