Forside > Udstyr > Spændende CSC kamera fra Olympus

Spændende CSC kamera fra Olympus


Olympus har altid være gode til at være et skridt foran konkurrenterne, og jeg må indrømme at det ser de ud til at være igen.

For godt 2 år siden brokkede jeg mig over den officielle udmelding fra Olympus at man ikke ville lave flere store kameraer efter modellen E-5. Deres europæiske produkchef informerede mig, på Photokina i 2010, at man fremover ville fokusere mere på de spejlløse kameraer og udviklingen af dette.

Sidenhen har vi jo set flere udgaver af PEN kameraet. Og det sidste skud på stammen er en spejlløst kamera i skøn retro stil.

Jeg har fået lov til at låne kameraet her til et af mine fotokurser. Det kom som på billedet med to ekstra batterigreb, flash og en 12-50 mm F3.5-6.3 objektiv.

CSC kameraerne eller spejlløse kameraer bliver fremtiden, det er jeg ikke i tvivl om længere. For det giver ingen mening at have et mekanisk spejl og en lukker længere. Det er jo blot at indbygge funktionaliteten i sensoren. Og når sensoren nu alligevel er i gang med at “optage” det lys der kommer ind gennem objektivet, så er det vel blot at overføre dette signal til skærmen bagpå (altså herved Liveview) eller overføre det til den lille skærm, der er inde i søgeren (herved undgår vi også prismen, der også fylder). Og når vi så trykker lukkeren ned, jamen så beder vi jo blot sensoren om at “gemme” det den har “optaget”.

Tidligere har CSC kameraerne haft nogle udfordringer med ISO værdier over 800, som gav en del ISO støj. Men det ser ud til at man er ved at få bedre styr på dette.

Desværre har jeg ikke haft ordentligt tid til at teste kameraet mange funktioner. Jeg ville gerne teste ISO værdierne, film optageren, mv. op i mod mit klassiske DSLR kamera (også Olympus), men desværre. I må læse et review f.eks. på DPReview.com her. Men jeg må konstatere at kameraet åbenbart har alle de samme funktioner som mit store E-3 spejlreflekskamera og mere til…. Og så vejer det vel en trediedel og koster lige så..hmm!!!

Men jeg må også indrømme at det ikke er et kamera, der giver den samme street-credit, som et “stort” DSLR kamera.

Det korte af det lange, står du foran og skal købe dig et nyt kamera, så tag og kig på de nye CSC kameraer. Jeg er overbevist om at det er fremtiden.

Ps.: CSC står for Compact System Camera🙂

 

Kategorier:Udstyr Tags: ,
  1. 20. juni 2012 kl. 22:19

    Lyder interessant! Hvordan er autofokus i kameraet? Efter hvad jeg har hørt er CSC konkurrencedygtige på alle andre punkter end autofokuseringshastigheden…? Det er til gengæld også en deal-breaker for de fleste foto-genrer…

    • 21. juni 2012 kl. 06:23

      Jeg oplevede ikke problemer med autofokus, men som sagt, så har jeg ikke testet kameraet grundigt. Dette blogindlæg går mere på at vi fotografer ikke må lukke øjnene for CSC kameraerne og deres klare fordele. Tager man den teknologiske udvikling i betragtning, så er det vel kun et spørgsmål om tid, før alle forskelle mellem DSLR og CSC kameraerne er væk og vi ser nye/forbedrede funktioner i disse nye kameraer.

  2. Erik Jacoby
    24. juni 2012 kl. 11:08

    Lige nøjagtig OM-D er super interssant synes jeg. Længe har teknologien peget hen i mod de spejl løse og jeg tror vi ser tilbage på lige netop den her model som starten på afløserne for DSLR.

  1. 21. juni 2012 kl. 21:09
  2. 3. januar 2013 kl. 15:08
  3. 21. juni 2013 kl. 21:06

Kom gerne med en kommentar.

