Forside > Billedbehandling, Modelfotografering > Review af software til retouchering af portrætter

Review af software til retouchering af portrætter


Jeg faldt over magasinet Digital Foto, hvor der var en anmeldelse af programmet: “Perfect Portrait”.

Da det var muligt at teste en trial-version med fuld funktionalitet, så tænkte jeg at det da skulle prøves. Jeg synes jeg bruger rigeligt tid i Photoshop med tilretninger så som “marcipanhud” og lysere øjne.

Anmeldelsen lovede at jeg skulle kunne retouchere mine portrætter let og enkelt. Jeg var lidt skeptisk da jeg konstaterede at her var tale om version 1 af dette software, hvilket mine erfaringer fortæller mig at så er der nok en del mangler og nogle børnesygdomme.

Nuvel. programmet var ikke værst, når man lige finder rundt i det.

Første skridt er at lade kameraet selv finde ansigterne i billedet. Det var lidt af en problem, da de billeder, som jeg i første omgang ville test på åbenbart udfordrede softwaren så meget at programmet gik ned igen og igen. Så billeder, hvor modellerne har lukkede øjne og ansigtet i profil, eller måske som på det ene billederne, så lå hovedet den anden vej, dvs. på hovedet (modellerne lå på græsset og havde hovederne mod hinanden), kunne softwaren ikke klare.

Godt så! Jeg tog så ovenstående billede med 2 ansigter på, for ikke at høre det for let for programmet. Programmet fandt let de to ansigter.

Med repairtool retoucheresbumser, rynker, osv. væk.

Derefter skal man ind i maske-delen (uden til venstre), hvor man lige kontrollerer om programmet nu har markeret mund, øjne og ansigt korrekt. Der er muligt at tilrette disse masker (hvilket jeg måtte gøre en del). Bemærk at modellens bryststykke og arme ikke bliver markeret i masken.

Når billedet er markeret korrekt, så kan man vælge et af de predefinerede retoucheringer, som findes i bunden af skærmen. Disse kan man så efterjustere  på knapperne ude til højre. Jeg valgte “default” og foretog ikke nogle efterjusteringer, for at kunne vurdere softwaren resultater på denne måde.

Endelig tilføjer man sine rettelser til billedet og det kan nu blive gemt som en pPhotoshop fil (psd-fil). Programmet kan forresten arbejde, som et plugin til Photoshop 5  og PhotoShop Elements 10. Og det hentede fint mine RAW filer ind i programmet, men tilbød ikke en justering af farverne ved konverteringen.

Noget skeptisk over resultatet satte jeg mig for at retouchere billedet i Photoshop, som jeg plejer. Ud over at jeg lige kunne lysne billedet lidt her, så tog det mig ingen tid at skabe billedet herunder.

Jeg synes at det sidste billede er det bedste.

Prøv selv programmet og skriv gerne om dine egne erfaringer her.

 

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 18. juli 2012 kl. 06:05

Kom gerne med en kommentar.

