Forside > Android, Mobilrelaterede > Test af HTC One X versus iPhone4S

Test af HTC One X versus iPhone4S


HTC lancerede for i marts deres nye telefon HTC OneX, hvor jeg deltog ved HTC’s roadshow. Jeg hæftede mig især ved kameraets spændende specifikationer og gik hjem og skrev rosende om enheden.

Du kan læse mit første review her: Minitest af den nye kameratelefon HTC OneX.

Jeg uploadede også nogle billeder ategt med dette kamera, sammen med billeder fra bl.a. iPhone4S’eren. Indrømmet dette var ikke billeder taget under ordentlige testforhold, så derfor har jeg lyttet til kritikken og fik lov til at låne denne HTC OneX med i påsken til New York.

Jeg havde sat mig for at sammenligne dette kamera med min iPhone 4S, som er blevet udråbt til at have være et af de bedste mobilkameraer for tiden.

På toppen af Empire State Building skulle testen udføres. Der skulle testes ved at holde kameraet stabilt med støtte og så tage et almindeligt billede, et billede, hvor jeg zoomede helt ind, og endelig også et “HDR-billede”.

Herunder vil du kunne se mine testbilleder i et nedskalleret format fra originalstørrelsen. Klikker du på billedet vil du få adgang til originalbilledet (tallet i parantes er fil størrelsen)

Lad os starte med normalfotografiet, hvor jeg står på toppen af Empire State Building og fotograferer mod “Downtown”. Billederne er taget omkring kl. 9 om morgenen.

F/2 – lukketid: 0.0009s – ISO 100 – Focal 3:03 (5,0 Mb)

F/2.4 – lukketid: 0,0009s – ISO 64 – Focal: 4.28 (6,5 Mb)

Min dom: Gode farver ved iPhonen, men mere billede ved HTC’en. God dybdeskarphed ved dette lave blændetal.

Herefter ville jeg teste zoom-funktionen:

F/2 – lukketid: 1/2000s – ISO 100 – Focal: 3.03 (3,2 Mb)

F/2.4 – Lukketid: 1/1524s – ISO 64 – Focal: 4.28 (3,1 Mb)

Min dom: Her mener jeg at HTC’en løber med sejren for det skarpeste billede. Zoomer man yderligere ind på det færdige billede, så er forskellen endnu tydligere.

Endelig ville jeg teste begge kameraers “HDR-funktion”. HDR er en teknik, hvor kameraet tager udgangspunkt i det billede man lige har taget. Billedet “kopieres” og der skabes en kopi med -1 blænde og endnu et med +1 blænde. Kameraet lægger nu disse tre billeder oven på hinanden og får derved et billede, der favner flere blændetrin end det normale billede. Dette skulle give bedre farver i yderområderne. Se billederne herunder og bedøm selv mod normalbillederne.

F/2 – lukketid: 0,0012s – ISO 100 – Focal: 3,03 (5,1 Mb)

F/2.4 – Lukketid: 1/1104 s – ISO 64 – Focal: 4,28 (6,9 Mb)

Min dom: Jeg kan ikke se den store forskel på iPhones almindelige billede og HDR billeder. Billedet taget med HTC’en kan jeg meget bedre lide.

Jeg havde mit Olympus E-3 kamera med og skød naturligvis samme billeder for at kunne sammenligne. Billedet blev straks overført til min iPad og det var min (og min kones) vurdering – med forbehold for iPad2’erens farvegengivelse – at HTC’en var bedre til at gengive de farver, som mit E-3 gengav og som vi stod og så på. (Billedet er oprindeligt taget i RAW-format, men ikke behandlet, blot konverteret i JPG).

HTC’en har også en panoramafunktion, som er indbygget i kamera-applikationen. Denne funktion findes ikke på min iPhone 4S, men skal anskaffes som selvstændig applikation.

Du vælger først funktionen i menuen. Herefter kommer der et vaterpass frem på skærmen, som sikrer at du holder kameraet vandret ved det første billede. Du trykker på udløseren, og nu viser der sig en ramme, når du drejer kameraet mod højre. Rammen indikerer selv, når du er i vater og bør tage billedet. Dette kan du gøre 5 gange. Til sidst samler programmet selv det antal billeder, som du har taget og præsenterer dig for et panoramabillede:

Her gemmes ingen EXIF-data og originalbilledet er skalleret ned til 1024 px.

Kameraet har et blændetal på 2.0, hvilket jeg naturligvis skulle teste, da vi besøgte Club 230 på 5th. Avenue. Billedet herunder er taget i frihånd og panorama. Jeg er imponeret!

Her uden panorama med i frihånd henover et menneskemængde.

Bedøm selv billederne og kommenter gerne dette indlæg med din vurdering. Jeg er ganske tilfreds med HTC’en, men det skyldes også de mange andre kamerafunktioner, som jeg vil lave et review på her i de kommende dage.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

