Du kan ikke leve uden “Instapaper” !


Kender du det, at du modtager et link til en spændende artikel, som du bare ikke lige har tid til at læse nu, men gerne vil gemme.

Det kan også være et link i et RSS feed eller fra Facebook. Og så ved du bare at du nok ikke kan finde dette link igen, men gemmer liket blandt dine favoritter. Og kan så alligevel ikke finde det.

I dag faldt jeg over en spændende artikel, der hed “99 almindelige foto problemer (og hvordan man løser dem)”, men jeg var træt og var ikke lige i humør til at læse 7 sider med tætskrevne forklaringer på disse 99 problemer, som jeg ved hurtigt gennemsyn, fornemmede at jeg godt kune lære noget af.

Og så er det jo godt at man har Instapaper!

Instapaper kan være 2 ting: 1) et lille program, som du installerer til browseren på din PC/Mac eller tablet, og 2) en applikation til din iPhone eller iPad enhed, som viser dine artikler.

Ideen er ganske simpel: når du sidder og kigger på denne hjemmeside med denne lange lange tekst, som du gerne vil gemme til en senere lejlighed, så klikker du blot på den knap der er blevet installeret i din browser. Herefter bliver den lange artikel konverteret til en lang tekstfil med billeder og flot opsætning (men uden alle reklamerne) og gemt på din gratis Instapaper konto.

Her er først artiklen, som endda er fordelt på 7 forskellige sider (klik på billedet for at komme til artiklen):

Jeg har jo hentet denne lille add-in til min browser (testet med Explorer og Chrome, samt Safari på min iPad). Jeg klikker nu på det lille ikon “Read Later”.

Nu er artiklen gemt på min gratis Instapaper konto og jeg kan surfe videre.

Logger jeg via min browser ind på min Instapaper konto får jeg nu dette overblik over mine artikler

Bemærk at klikker jeg på artiklen, så kommer jeg faktisk tilbage til den hjemmeside, hvor jeg hentede artiklen fra.  Bemærk også at jeg ude til højre for neden, kan have mapper, som jeg gemmer mine forskellige artikler i.

Well…når jeg klikker på knappen “Text”, så bliver artiklen hentet frem og så ser den således ud:

Og ikke nok med at jeg har en kopi af artiklen for evigt på min konto, så har Instapaper også hentet HELE artiklen ned, altså de øvrige 6 sider. Det er da genialt!

Indtil videre har det været gratis, men hvis jeg ønsker at kunne læse mine Instapaper artikler på min iPad, så koster applikationern $5. Jeg har nu alle mine artikler til at kunne læse off-line (i flyveren) på min iPad eller iPhone (kan gemme op til 500 artikler off-line, skifte font og baggrundslys)

Klik på billedet for at komme til Itunes

Der er mange fede features både i applikationen til iPhone/iPad og PC/Mac versionen, der gør at dette værktøj effektiviserer min hverdag. Ikke længere gemme mails med specifikke henvisninger til nyttige artikler. Jeg gemmer heller ikke længere  links til hjemmesider på min firmalaptop. Og jeg mister ikke længere spændende informationer, fordi artiklen måske er blevet fjernet igen fra en producents hjemmeside.

Og er du en af dem, der gerne vil dele dine artikler med andre, så er der naturligvis også taget højde for dette:

Der findes også en uofficiel applikation til din Android enhed: klik her.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

