Forside > Causerier > Den danske folkekirke må tage sig sammen

Den danske folkekirke må tage sig sammen


I en tid hvor kirken udfordres til at følge med tiden og forstå at den (også) er et service organ, så vælger jeg at starte denne dialog og håber at dialogen hermed vil sprede sig, så vi bliver så mange at kirken ændrer adfærd.

OK…jeg er klar over at du tænker: hvad pokker har dette religiøse indlæg med en fotografisk blog at gøre.

Svar: Rigtigt meget!

Fotograferet med HTC OneX uden flash, da kameraet har et blændetal på 2.0

Vi er midt i konfirmationstiden og der skal tages mange billeder af konfirmanten. De fleste af os har fire store højtider, hvor vi bruger kirken: vores dåb, vores konfirmation, vores bryllup og endelig vores begravelse. Ser vi lige bort fra begravelsen, så er der tale om nogle af de vigtigste højdepunkter i vores liv. Og dem vil vi naturligvis gerne have foreviget i billeder. Men må vi det: Nej!

Jeg har endnu ikke mødt en brud, der ikke gerne ville have billedet af parrets kys i kirken, eller hvor de sætter ringene på hinandens hånd. Eller øjeblikket hvor præsten døber det lille spædbarn. Eller det øjeblik hvor konfirmanten sætter sig på knæ foran alteret og præsten konfirmerer troen.

Jeg har været til 3 konfirmationer indenfor de sidste 8 dage, og har her skulle tage billeder af konfirmanten. SOm det sig hør og bør, har jeg naturligvis spurgt kirketjeneren om reglerne i denne kirke, og har fået det svar, som jeg har fået mange andre steder igennem tiden: “Der må ikke tages billeder under kirkehandlingen!   …. men du må fotografere når de går ind eller ud..”.

Inden du selv kommer med indvendingen, så lad mig tage den her: Ja, jeg kan godt se at 20 forkellige fotografer der blitzer løs kan forstyrre gevaldigt. Men sådan behøver det ikke være.

I går var jeg fotograf i Adventskirken i Vanløse, og forventede samme svar. Kirketjeneren pegede venligt på den omdelte folder på alle stolene, hvor man havde skrevet sine regler ned:

Her var da tale om en kirke, der havde sat sig ind i deres kunders ønsker, og proaktivt havde fundet et kompromis!  Man havde endda lige indføjet denne pasus om lovgivningen på området.

Det jeg vil frem til er at kirken skal møde deres “kunders” ønsker, og tillade denne forevigelse af livets store højdepunkter.

Et billede siger mere end 1000 ord, siger man som bekendt, og jeg tror at kirken netop ved at tillade forevigelsen af disse højdepunkter, at netop dette højtidelige øjeblik vil blive vist frem på Facebook, Twitter og hjemme på reolen, og derved give kirken og dens religiøse handlinger lidt reklame. Måske får billedet af den lille barn, der bliver døbt, os til kort at reflektere over netop dåben og ikke bare højtiden.
Og igen, indvendingerne vil sige: Kirken har ikke brug for reklame!. – Se der er jeg ikke enig, og jeg synes den sidste tids debat om at lukke kirker, netop taler for at kirken kunne bruge positiv aktuel omtale. På andre områder debatteres en modernisering af kirken, så hvorfor ikke kigge på dette område ved samme lejlighed.

Jeg vil gerne med dette opråb forsøge at påvirke den danske kirke til at tillade fotografering, som man gør i Adventskirken. Man kunne endda gå et skrift længere ved dåben og brylluppet og tillade at een udpeget hoffotograf får lov til at tage billederne af denne store begivenhed.

Så venner lad os iværksætte en kampagne, der skal få kirken til at få opdateret deres regler om fotografering, også så de er ens i alle kirker. Lad os fotografer stille krav, og lad os påvirke forældrene og de kommende brudepar til at tage dialogen med deres lokale kirke, og måske stille det som et udvælgelseskriterie. 

Del gerne dette opråb med andre på f.eks. Facebook….det kunne være spændende at se hvor denne debat ender.

Hvad gør man ? Starter man en underskriftsindsamling ? Skriver man til kirkeministeren eller indrykker et debatindlæg i Kristeligt Dagblad?

 

 

Ps.: Læs gerne kommentarerne til dette inlæg🙂

Kategorier:Causerier Tags:
  1. Lis
    5. maj 2012 kl. 10:20

    Jeg synes det er helt fint der ikke må fotograferes under kirkelige handlinger, der er folk til stede for hvem det har en dyb mening og de skal have lov til at være i fred. Bare fordi vi går op i fotografering betyder det ikke, at vi ikke skal tage hensyn og folks religiøse andagt synes jeg er et godt sted at gøre dette.

  2. Tine
    5. maj 2012 kl. 11:29

    Jeg synes, at det må være op til hver kirke at tage valget. Så de kirker der hovedsageligt bruges af investeringskristne kan have deres kirkelige handlinger helt i fred og uden fotografering, hvis de vælger det, fordi de udelukkende vil have fokus på handlingen og ordet (hvor vi lover vores tro på Gud).

    Mens der nok er gode odds for at kirker med præster som er provokationskristne, kan se pointen i at lade en fotograf tage billeder under selve handlingen. Omend det kan give nogle debatter til konfirmationer og de dage der er mere end en barnedåb. Men mon ikke der kan findes et regelsæt, som tilfredsstiller alle? For her er der jo tale om den del af kirken, der mener at Gud lover sin tro på os.

    De kirker der så har en menighed bestående af begge dele, kan jo dele det op med individuelle regler alt efter dagens præst.

    Mit bud på at få startet debatten, vil være at skrive til ministeren – for som situationen er lige nu, så er der trods alt en der, som er forholdsvis lydhør overfor nye tiltag i kirkerne…

    På den anden side, synes jeg ikke, at vi som fotografer kan stille krav. Jeg synes at medlemmerne og dermed brugerne af folkekirken kan komme med nogle ønsker til at de her regler lempes og vi dermed træder ind i det 20’ende århundrede i kirken også.

    Hvis vi som fotografer begynder at stille krav, så kan jeg jo godt se hvor det ender… og det er hverken konfirmander, kirke eller fotograferne tjent med, for så ender vi jo netop der, hvor vi kommer slæbende med hvert sit flashsæt, som skal stilles op, så vi kan få det bedste billed af lige netop “vores” konfirmand. Men en lempning af reglerne kunne være en skridt fremad, og til gavn for både brugere, kirken og fotograferne.

  3. 5. maj 2012 kl. 11:49

    Godt og relevant blog indlæg, Samir

    Det er jo desværre lagt ud til den enkelte præst at “lovgive” på området.

    Det er efter min mening hykleri og misforstået hensyntagen til de 2% af befolkningen der bruger kirken jævnligt! Hvis det er familiens ønske at der skal fotograferes, så må det være det vigtigste. Selvfølgelig skal der være regler for ikke at ødelægge ceremonien, det tror jeg alle er enige om.

    Kirken har jo monopol på forestillingen og jeg tror desværre ikke der sker meget mere i den sag før end præsternes levebrød og fede ben står på spil. Her er det så rart med en ny kirkeminister som vil lukke de meget dyre men tomme kirker. Lad os håbe at dette kunne blive startskuddet på nye tider for brugerne og selvfølgelig for os fotografer.

  4. chrpeder
    5. maj 2012 kl. 12:15

    Jeg er selv sognepræst, bidt af en gal fotograf og kender kirken indefra. Jeg er ikke enig i at kirken har kunder, nej kirken er en menighed – et fællesskab – af troende. Men lad nu den diskussion ligge🙂

    Det er meget forskelligt fra kirke til kirke, hvordan man ser på fotografering. Menighedsrådet udstikker mange steder nogle retningslinjer. Der er valg til efteråret, så hvis man er utilfreds med den lokale praksis, så kan man vippe dem af pinden. Der er nemlig demokrati i vores kære kirke.

    I min egen kirke – Hals Kirke – har vi ikke noget mod fotos under konfirmationen. Men ud over det, så får vi altid en til at tage et foto af samtlige konfirmander i det øjeblik konfirmanden knæler og præsten lægger hånden på hovedet og velsigner. Taget fra den rigtige vinkel skrådt til venstre for præsten så man kan se konfirmandens ansigt. Disse fotos lægger vi på vores hjemmeside, så familierne kan hente dem gratis.

    Til barnedåb har jeg ikke noget imod, at folk tager billeder. Der tages jo kun billeder af barnet og ikke kirkegængerne.

    Til vielser har jeg heller ikke noget mod det. Jeg får dog altid en snak med brudeparret inden, og beder dem overveje af hvilke situationer de vil have taget fotos. Nogle vælger fotos af at de knæler og andre vælger at have dette som et privat øjeblik. Folk er meget forskellige på det punkt. Vi får også en snak om det hensigtsmæssige i, at ti onkler tager fotos kontra een prof. fotograf.

    Efter hvad jeg kan se på nettet, så får mange lov til at tage fotos under vielser. Der er rigtig mange fotos også fra kirken.

    Så skær ikke os alle over een kam (I øvrigt er det også en myte, at kirkerne er tomme. Der er kommet flere kirkegængere de sidste ti år viser en undersøgelse. Folk kommer blot i løbet af ugen til de mange særgudstjenester og arrangementer).

    Når dette er sagt, så skal man naturligvis altid som fotograf respektere, at nogle mennesker ikke vil fotograferes. Det gælder særligt i en kirke, for i Danmark er vi meget religiøst blufærdige.

    At der nogle steder er skrappe regler skyldes i øvrigt tit, at der har været dårlige erfaringer med fotografer der ikke har overholdt det, der blev aftalt inden, eller at hele gudstjenesten blev forstyrret ved at 100 mennesker skulle blitze osv. så der ikke var ro til dem man jo er samlet om. Nemlig at være nær Gud, når man besøger hans hus.

    Forslag til retningslinjer og aftaler der kan gøre alle glade modtages med kyshånd. Til konfirmationerne kunne forældre overveje samlet et hyre en proff fotograf der tager billeder af det hele mod at man selv afstår fra at tage nogen. Det vil måske nogle steder være en løsning.

    Mvh,

    Christian

  5. Tine
    5. maj 2012 kl. 12:34

    Christian – kan du ikke flytte til Roskilde og blive domprovst inden min søn skal konfirmeres om en 3-4 år? Du har virkelig en fantastisk holdning. Din menighed er heldige – for jeg er sikker på, at den også gælder andre steder.

    Hilsen Tine

    • chrpeder
      6. maj 2012 kl. 21:01

      Tine, lyder som et godt tilbud, men stillingen er vist ikke ledig🙂

  6. 5. maj 2012 kl. 12:53

    @ Tine: Naturligvis skal fotografer ikke forstyrre trofaste kirkegængere. Jeg taler udelukkende om, når barnet bliver døbt, når konfirmanden konfirmeres og brudeparret siger ja til hinanden.
    Adventskirken havde – i mine øjne – imødeset deres kunders ønsker (undskyld Christian, men som handelsmand, så vælger jeg at bruge denne vinkel). Folk var glade og der blev taget en masse billeder i (næsten) fuld respekt for kirkens regler (ikke alle er fortrolig med hvordan man slukker blitzen – og de så meget undskyldende ud).

    Jeg lægger absolut op til at der skal være nogle regler, som Christian også er inde på. For ja, vi skal ikke have 10 onkler der render rundt og netop forstyrrer.
    Jeg synes det lyder fantastisk Christian at i netop får taget det billede af konfirmanden. Jeg er temmelig sikker på at din menighed er ovenud tilfredse med at have netop dette billede til minde – og igen, så lytter du til dine kunder, som får en super oplevelse. Kunderne bringer et vidunderligt minde med hjem og vil altid tænke tilbage på dagen, men også kirkehandlingen, den rarer præst og ikke mindst enddog reflektere over “historien” i billedet (altså troen).

    Og netop fordi du Christian vise at det er muligt at være helt fremme og har forstået hvor vigtigt netop det billede er for brudeparret, konfirmanden og forældrene, så skal vi netop have denne debat. For det er bestemt ikke en holdning, som jeg tror du finder i størstedelen af den danske kirke.
    Vi skulle netop bruge dit indlæg og din kirkes håndtering til at vise vejen. Og sammen udstikke nogle regler/rammer, som tilgodeser og respekterer alle parter, dog med “kunderne” i centrum.

    Jeg ser selv følgende:
    – naturligvis ikke brug af blitz
    – kun een fotograf ved barnedåb og bryllup. Mere problematisk ved konfirmationerne, men ja, så skulle forældrene måske hyre een professionel fotograf.
    – kirken indarbejder fotograferingen i ritualerne (læs: pauser).

    @Christian: jeg ser ingen grund til at gå ind i menighedsrådsarbejdet i min lokale kirke, for at ændre dette ene punkt. Og slet ikke fordi det netop er i alle danske kirker, jeg ønsker ens forhold.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

