Forside > Fototeknik > Øv dig her i at komponere et billede

Øv dig her i at komponere et billede


På mit fotokursus i dag havde vi en dialog om hvordan det lige er at man komponerer et godt billede.

Kort forklaret, så er det en kombination om at bruge fokuspunkterne (eller blot det i midten) sammen med de forskellige regler for gode kompositioner.

Den vigtigste regel om gode kompositioner er i mine øjne: reglen om det gyldne snit. Til at beskrive reglen om det gyldne snit, så fik jeg lavet et lille program, der viser hvordan det gyldne snit virker (Virker desværre ikke på en iPad):

Klik her for at teste det gyldne snit

Så her til aften skulle jeg lige teste et link, som jeg sender ud til mine kursister. Her blev jeg positivt overrasket, da manden bag CameraSim.com havde udviklet en flashanimation, hvor du faktisk har mulighed for at arbejde med den gode komposition. Af en eller anden grund har jeg ikke set denne funktion før.

Klik her for at teste denne funktion

Du fokuserer på modellen og holder museknappen nede. Derefter komponerer du dit billede (og tænker på det gyldne snit). Så slipper du museknappen og “tager billedet”. Nu melder programmet tilbage om du har taget et godt billede!

Teknikken her en simpel:

  1. Fokuser på den/det, der skal være i fokus på dit billede
  2. Tryk udløseren halvt ned til du høre klikket, hvorved indstillingerne er fastlåste.
  3. Hold fingeren, så udløseren er presset halvt ned
  4. Komponer nu dit billede, ved f.eks. at flytte personnen ud i det gyldne snit.
  5. Tryk udløseren helt ned.

Jeg har tidligere skrevet om Camerasim, som en en spændende applikation, som også findes til din iPad og iPhone (ud over hjemmesiden). Applikationen giver dig en super god forståelse for lukketid, blændetal, ISO, afstand til motivet, fucuslængde, samt manuel fotografering. Læs mit review her.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

