Forside > Causerier, Udstillinger, Gallerier og Konkurrencer > Spændende fotoudstilling på Museum of Modern Art i New York

Spændende fotoudstilling på Museum of Modern Art i New York


Museum of Moderne Art (blandt New Yorkere blot: MoMA) er et must, når du besøger New York. Her finder du værker af Picasso, Matisse, Monet, Renoir, m.fl.

MoMa var næste stop på vores museums tur efter Centeret for Photography. På øverste sal har MoMA skiftende udstillinger og denne gang var det om fotografen Cindy Sherman.

Hmm…tænkte jeg, navnet virker bekendt, men….hvem er det lige hun er?

Så efter at have været rundt i de 5 nedre etager og nydt de mange værker, så skulle jeg naturligvis lige  se denne foto udstilling. Det var først da jeg så dette foto herunder, at jeg var klar over hvor jeg havde læst om Cindy Sherman før.

Ovenstående billede har jeg tidligere blogget om (link)! Det er det 2. dyrest solgte fotografi, der er solgt til dags dato. Pris US$ 3.890.000,- Hvilket er en sjat penge for “blot” et billede, hvilket jeg også giver udtryk for i mit tidligere blogindlæg. Faktisk har Cindy Sherman 2 billeder blandt verdens 5 dyreste solgte fotografier (link).

MEN her må jeg tage det i mig!
Efter at have set denne store udstilling med godt 170 billeder af Cindy Shermans mange billeder, så forstår jeg bedre at hendes billeder bør betragtes som fotoKUNST.

Cindy Sherman er kendt for at være sin egen model.  Hun klæder sig ud og sætter nogle fantastiske rammer, sætter lys og finder ind i rollerne, som hun ønsker at portrættere, og så bruger hun vel en lang selvudløser….Dette giver nogle helt fantastiske billeder eller rettere portrætter af forskellige personner.

Med et kamera kan man fange øjeblikke og skabe nogle fantastiske billeder, som med det samme drager og fængsler dig. Men du kan også skabe kunst med dit kamera, og bruge det til at fængsle folk med dine fantastiske kerationer. Og det er netop det som Sherman gør og har gjort nu igennem 30 år. Så derfor vil jeg opfordre dig til at klikke på linket herunder og se nogle af hendes mange billeder, og have i erindring at hun selv er modellen på billederne.

This slideshow requires JavaScript.

Se dette var en fotoudstillling, som jeg gerne havde set på International Center of Photography, og som du absolut bør unde dig selv at nyde.
Særudstillingen varer frem til den 11. juni 2012.

MoMA har lavet denne hjemmeside med hendes billeder, hvis du ikke lige får tid til at kigge forbi New York, så bør du bruge lidt tid her.

Jeg har ikke kunne finde en officiel hjemmeside, men se flere af hendes billeder her på Google.

Ps.: Jeg er klar over at der er permanente fotoudstillinger på MoMA, men disse lokaler var lukkede pga. ombygning.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

