Forside > iPad Applikationer, Kamerateknik, Sider på nettet > Lær den grundlæggende kamerateori på denne spændede hjemmeside

Lær den grundlæggende kamerateori på denne spændede hjemmeside

Hvordan hænger det hele sammen? ISO, blænde, lukketid, afstanden til motivet, osv. det hele spiller sammen, men hvordan er det lige det fungerer.

Programmøren Jon Arnold, en aktiv fotograf, har kreeret et genialt værktøj, som du absolut må prøve.

Klik på billedet for at teste programmet.

Jeg har før omtalt en anden kamerasimulator her, men dette program overgår det i flere længder.

Pigen på billedet er reelt en lille film, som skal forestille at være det du fotograferer. Ved at stille på de forskellige indstillinger, har du mulighed for at se hvordan de forskellige indstillinger har indvirkning på dit billede. Klik på snap photo og du ser det færdige resultat.

Jeg kan godt lide at du kan zoome på billedet, samt vælge om det skal være solskinsvejr eller indendørslys (om end pigen er udendørs – en lille smutter).

Men programmet går videre end det. Der kommer også en forklaring til dit dårlige billede, og forslag til hvad du kan gøre for at få et veleksponeret billede.

Til din PC er programmet ganske gratis at benytte. Og jeg vil varmt anbefale at du prøver det, selv om du føler at du da nogenlunde ved hvad de forskellige funktioner betyder og hvordan de fungerer. Men man kan altid lære mere, og her skal du ikke selv og tage en masse billeder, for at få erfaringen.

Til din iPad og iPhone koster programmet henholdsvis kr. 12 og kr. 6. Jeg vil bruge programmet til mine kurser og har allerede testet iPad applikationen, som har et lidt flottere layout.

På hjemmesiden http://www.camerasim.com har Jon Arnold også kreeret et lille program, der viser hvordan kameraet reelt virker. Her kan du stille på blænde, lukketid og ISO værdien, og trin for trin se hvordan dine valgt påvirker den måde kameraet fungerer på, samt se hvordan dit endelige billede kommer til at se ud. Ganske smart gjort.

Jeg kan kun kraftigt anbefale dig at klikke dig ind på denne simulator for at lære mere om dit kamera.

Advertisements
  1. kim
    1. april 2012 kl. 19:54

    Den er nu meget sjov for nybegyndere til bedre forståelse af hvad der sker og se resultatet af det man forsøger. samt få en forklaring.

  1. 22. april 2012 kl. 19:10
  2. 16. april 2013 kl. 08:36