Forside > Causerier > Skræmmende billedmanipulation 2

Skræmmende billedmanipulation 2


Forleden faldt jeg over et billede, som medierne Al Jezera og CNN angiveligt havde manipuleret til at vise 2 forskellige sider af samme sag. Jeg bloggede lidt omkring dette billede, for jeg blev, min erfarring taget i betragtning, stadigvækvæk overrasket over at jeg ikke er mere kritisk overfor de billeder, som jeg ser i nyhedsmedierne.

De sidste par dage har dette billede så gået verden rundt på Facebook.

Billedet viser en iransk kvinde, der blokerer den iranske præsident Ahmadinejad kortege ved at give ham F-fingeren.

Kvinden hyldes af mange, som kalder hende modig og folkets helt. Folk henviser til andre fantastiske helte igennem historien, som f.eks. den kinesiske student, der under det kinesiske oprør i 1989 stillede sig i vejen for en række af tanks.

Men da jeg gav mig til at grave lidt mere ned i sagen, dukkede det originale billede op, der ganske rigtigt viser en kvinde, der står foran præsidentens bil tilbage i 2009. Men her træder manipulationen klart frem og ovenstående billede mister en stor del af sin kraft!!

Det kommer jo ikke bag på mig at “krige” udkæmpes på mange fronter, og mediefronten absolut har ganske stor betydning. Et billede siger, som sagt mere end 1000 ord.

Berømte billeder fra Abu Ghraib fængslet i Irak

Men også dette manipulerede billede fra Beirut i 2006, som Reuters måtte trække tilbage, da det var under mistanke om at at være manipuleret.

Så dette indlæg ender med en note til mig selv: være meget mere kritisk overfor billederne, der vises i forbindelse med pressenyheder!

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

