Forside > Fototeknik > Timelapse, et simpelt forsøg

Timelapse, et simpelt forsøg


Jeg faldt over dette foto forleden på Facebook, og tænkte endnu en gang at jeg gerne vil eksperimentere med timelapse-fotografering.

Timelapse-fotografering vil sige at du stiller kameraet på et stativ og derefter tager en hulens masse billeder i et eller andet tidsinterval. I følge teksten, der fulgte ovenstående billede, så er dette foto taget over 7 timer.

Et af mine timelaps billeder skal netop være at vise, hvordan solens farver skifter i løbet af dagen. Stærkt inspireret af dette billede, og for at holde mig selv til opgaven, så har jeg sat mig selv på denne opgave at vise jer et eksempel snart🙂

For jeg kom til at tænke på at mit gamle Canon G5 kamera rent faktisk har denne funktion indbygget i kameraet! Kameraet har en funktion, hvor jeg kan sætte et interval på 1-60 minutter mellem mine billeder, og dernæst hvor mange billeder, det så skal skyde, med et maksimum på 99 billeder. Det betyder reelt at jeg kan tage et billede hver time i over 4 dage!

Jeg kan huske at jeg benyttede funktionen en gang til en fest, hvor jeg havde sat kameraet op under loftet og lod det pege på dansegulvet. Med et interval på vistnok 3 min. gav det en masse sjove situationer i løbet af denne fest, hvor folk til sidst glemte kameraet.

Se om dit kamera har samme funktion. Jeg ved at der findes applikationer til din iPhone, der kan det samme. Så det er vel bare at prøve🙂

Faldt lige over denne skønne video af Sheldon Neill and Colin Delehanty.

Kategorier:Fototeknik Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 11. marts 2012 kl. 00:57

Kom gerne med en kommentar.

